Region Syddanmark får europæisk topkarakter for sund og aktiv aldring

77 europæiske reference-sites står i dag bag omfattende strategier til fremme af innovation af nye sundheds- og plejeløsninger, der takler udfordringerne med den aldrende befolkning.

Referencestederne samler med succes en bred vifte af interessenter baseret på en "Quadruple Helix"-model, som inkluderer repræsentanter fra industrien, civilsamfundet, forsknings- og videninstitutioner samt myndigheder på regionalt og lokalt niveau.

Gennem samarbejde med interessenterne er referencestederne driver for strukturændringer, som rækker langt ud over det anvendelsesområde, hver enkelt organisation kunne opnå på egen hånd. De er med til at skabe et miljø, som andre regioner i Europa kan lære af, og de overfører og tilpasser viden til deres lokale virkelighed med regional, social og økonomisk udvikling som det langsigtede mål.

De 77 reference-sites er identificeret på baggrund af et udbud for ’Reference Sites’, som blev lanceret i juni 2019. De udpegede organisationer har alle vist en fremragende evne til at udvikle, vedtage og opskalere nyskabende praksis i forbindelse med aktiv og sund aldring.

Særlig anerkendelse for ekspertise til Region Syddanmark

De udpegede reference-sites tildeles 1 til 4 stjerner alt efter deres evne til at sikre bedre aktiv og sund aldring. I 2019 har Europakommissionen desuden for første gang introduceret et "Certificate of excellence", som er givet til bare seks af de i alt 25 4-stjernede referencesteder.

Disse referencesteder inkluderer: Region Syddanmark, Baskerlandet, Andalusien, Catalonien, HANNN (i Holland) og Skotland.

Region Syddanmark har været et 4-stjernet referencested siden 2016 og deltaget i det europæiske innovationspartnerskab for aktiv og sund aldring siden 2012.

Udmærkelsen som "Certificate of excellence" er en anerkendelse af Region Syddanmarks unikke indsats inden for regional innovation af aktiv og sund aldring. Regionen arbejder kontinuerligt på at forbedre livskvaliteten for den aldrende befolkning og gør levering af sundhed og socialpleje mere bæredygtig. Samtidig er indsatserne med til at stimulere virksomhedernes økonomisk vækst og konkurrenceevne.

Dette er kun en begyndelsen. Det europæiske innovationspartnerskab (EIP) om aktiv og sund aldring (AHA) skaber rammen for en kontinuerlig forbedring og inddragelse af nye relevante interessenter, som gør det muligt for referencestederne at opretholde og forbedre deres status yderligere. For at sikre fremskridt indeholder processen et forbedringsværktøj, som alle referencesteder kan bruge til at identificere huller og muligheder for forbedring samt udvikle en implementeringsplan. Herved kan referencestederne løbende udfordre og benchmarke sig selv for at sikre, at de er på forkant med strategi og politikudvikling - og derved bidrager til den økonomiske vækst i deres region og i hele Europa.