Arla Ingman panostaa jätteiden uusiokäyttöön

Arla Ingman panostaa jätteiden uusiokäyttöön

Arla Ingman on pitkäjänteiselle kierrätystyöllä onnistunut vähentämään Sipoon meijerinsä jätemääriä ja saavuttanut kaatopaikkajätteen nollatavoitteen.

- Jätehuollon kehittäminen on kirjattu Arlan ympäristöstrategiaan yhtenä tärkeimmistä kehityskohteista. Esimerkiksi Arla Ingmanin 300 työntekijän Sipoon tuotantolaitoksen jätteistä kierrätetään yli 80 prosenttia ja sekajätteen loppusijoittamisesta kaatopaikalle ollaan luovuttu kokonaan, kertoo sanoo Arla Ingmanin laatu- ja ympäristökoordinaattori Anne Lindholm

Forssalainen ympäristöyritys Envor on auttanut Arlaa kierrätyksessä vuoden alusta lähtien.

- Se on huikea saavutus. Arlalla on tosissaan paneuduttu jätehuollon kehittämiseen, Envorin myyntipäällikkö Tommi Pohjola kehuu.

Envorin ja Arla Ingmanin yhteistyö pitää sisällään kokonaisvaltaisen jätehuollon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaikki mahdollinen Arla Ingmanin Sipoon tuotantolaitoksesta tuleva jätemateriaali kerätään erillisiin keräilyastioihin, jotka Envor toimittaa kierrätettäviksi joko Forssaan tai yhteistyökumppaneilleen. Yritykset etsivät myös yhdessä kehityskohteita jätteiden ohjaamiseksi uusiokäyttöön.

Yhteistyö alkoi jätehuoltokartoituksella, jonka jälkeen Envor toimitti Arlalle tarvittavat jätekontit asianmukaisine tarroituksineen ja ohjeistuksineen.

Forssassa Envor Biotech Oy:n biokaasulaitoksella käsitellään muun muassa Arlalta tulevat biojätteet, joista tuotetaan ekologista kaasu- ja sähköenergiaa. Muita kierrätettäviä materiaaleja ovat metallit, lasit, muovit, energiajäte, pahvit ja paperit, joista puolestaan tuotetaan raaka-aineita teollisuuden hyödynnettäväksi.

Kuvassa vasemmalta Arla Ingmanin laatu- ja ympäristökoordinaattori Anne Lindholm, kehityspäällikkö Gösta Grönqvist ja ympäristö- ja laatupäällikkö Kirsi Passila.

Lisätietoja: Outi Fagerlund, Arla Ingmanin viestintä, puh. 09 272 00 275

Tunnisteet

Yhteyshenkilö/-t

Arla on paikallinen maitoalan suunnannäyttäjä

Arla Oy on paikallinen maitoalan suunnannäyttäjä ja rehti kumppani niin tuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme kuluttajille luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen. Meillä työskentelee 390 henkeä ja liikevaihtomme oli 323 miljoonaa euroa vuonna 2020. Yrityksemme kuuluu kansainväliseen Arla Foods -konserniin, jonka tavoitteena on olla hiilineutraali meijeri vuoteen 2050 mennessä. Me Suomessa aiomme saavuttaa tavoitteen etuajassa. Arla Suomi -yhteistyöryhmään kuuluu 9 yhteistyömeijeriä ja 440 maidontuottajaa eri puolilla Suomea.