D-vitamiinin määrä pastöroiduissa maidoissa kaksinkertaistetaan

Arla Ingmanin pastöroitujen maitojen D-vitamiinimäärää nostetaan nykyisestä 0,5 mikrogrammasta 1 mikrogrammaan 100 millilitrassa helmikuun 2011 alusta lähtien.

Valtion ravitsemusneuvottelutoimikunta suosittelee huhtikuussa antamassaan suosituksessa, että D-vitamiinin määrää lisätään maitotuotteisiin. Suomalaiset eivät tutkimusten mukaan saa D-vitamiinia tarpeeksi, sen saanti on selvästi alle suositusten.

Maitotuotteisiin lisätään tällä hetkellä 0,5 mikrogrammaa D-vitamiinia 100 millilitraan nestettä. Kun nestemäisten maitotuotteiden ja levitteiden ravintorasvojen vitaminointi aloitettiin vuonna 2003, lisäsi se huomattavasti D-vitamiinin saantia. Silloinen suositus ei enää riitä, D-vitamiinin saanti Suomessa on edelleen niukkaa.

D-vitamiinitaso tuotteissa nousee helmikuussa 2011

Arla Ingmanin pastöroiduissa maidoissa D-vitamiinin tasoa nostetaan helmikuusta 2011 lähtien. Muissa tuotteissa D-vitamiinin tasoa nostetaan myöhemmin vaiheittain. Arla Ingmanin Luonto+ -jogurteissa D-vitamiinin määrä on jo tällä hetkellä 1 mikrogrammaa.

D-vitamiini ja kalsium tärkeää luustolle

Ravinnon D-vitamiinilla on suomalaisille suuri merkitys. D-vitamiini pitää yllä elimistön kalsium-tasapainoa. Auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta iholla syntyy D-vitamiinia, mutta se ei riitä elimistön tarpeisiin, etenkin kun talvikuukausina säteilyn määrä on vähäistä. D-vitamiinia esiintyy luonnostaan vain harvoissa elintarvikkeissa. Riski, että D-vitamiinia saisi liikaa elintarvikkeista, on pieni.

Lapsilla D-vitamiinin puutos johtaa riisitautiin ja aikuisilla osteomalasiaan, eli luun pehmenemistautiin. Uusimpien tutkimusten mukaan riittämätön D-vitamiinin saanti saattaa aiheuttaa heikentynyttä vastustuskykyä ja vaikuttaa lisääntyneeseen sydän- ja verisuonisairauksien, nivel-reuman ja tyypin 1 ja 2-diabeteksen esiintyvyyteen.

D-vitamiinin uudet käyttösuositukset ovat 2-18-vuotiaille on 7,5 mikrogrammaa, alle 2-vuotiaille lapsille, raskaana oleville ja imettäville naisille 10 mikrogrammaa sekä yli 60-vuotiaille 20 mikrogrammaa päivittäin. Suositukseen pääsee käyttämällä D-vitaminoituja maitotuotteita ja ravintorasvoja päivittäin ja syömällä kalaa 2-3 viikossa. D-vitamiinivalmisteena suositellaan ensisijaisesti D3-muotoa, joka on ihmisen elimistölle luontainen D-vitamiinimuoto ja teholtaan parempi kuin D2-vitamiini.

Lisätietoja:
Outi Fagerlund, viestintäpäällikkö, puh. 09 272 00 275

Lähde:

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan raportti www.ravitsemusneuvottelukunta.fi

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tiedote 10.2.2011 http://www.thl.fi/doc/fi/23892

Arla Ingman on yksi Suomen johtavista meijerialan yrityksistä, jonka tuotteet ovat Lähempänä Luontoa™.