Ylläs. Kuva Tommi Hynynen.

Ei kaivokselle, kyllä puhtaalle luonnolle.

Minulle sanottiin kerran, että nyt kannattaisi olla aivan hiljaa, kaivos tulee eikä sen ympärille kannata nostaa myrskyä. Olen eri mieltä. Euroopan suurinta avolouhosta suunnitellaan Ylläkselle, sen estämiseksi on tehtävä kaikkemme.

Monet julkisuuden henkilöt ovat myös ilmaisseet kantansa, mm. Jasper Pääkkönen vieraili Ylläksellä muutama viikko sitten ja kertoi mielipiteensä.

"Matkustin Äkäslompoloon nauttimaan puhtaan luonnon rauhasta ja hiljaisuudesta. Tuntuu täysin irvokkaalta, että osa paikallisista päättäjistä  ovat valmiita tuhoamaan alueelle kehittyneen matkailun yhden kaivoksen vuoksi. Jos keskelle alueen arvokasta luontoa avataan kaivos, on vaikea nähdä että yksikään kansainvälinen matkailija haluaisi kantaa rahojaan Ylläkselle, vaan alueen turismi siirtyy muualle Lappiin. Onko kunnalla varaa tähän?"

- Jasper Pääkkönen-

Suomen Kuvalehden toimittaja Petteri Lindholm kirjoitti 10.4.2018

"RAUTAKAIVOSTA Kolariin suunnittelevan Hannukainen Mining Oy:n ympäristö- ja vesitalouslupahakemuksesta on paljastunut karkeita virheitä, jotka liittyvät kemikaalien käyttöön ja ympäristöpäästöihin.

Kahdeksan kilometrin päähän Yllästunturilta kaavailtu kaivosalue olisi kokonaisuudessaan noin 30 neliökilometrin kokoinen. Sen sisään mahtuisi yli 4000 jalkapallokenttää tai Keravan kaupunki.

Suunnitelman mukaan kaivos koostuisi avolouhoksesta ja sen eteläpuolella Rautuvaarassa sijaitsevasta rikastamosta, jonne louhittu malmi on tarkoitus kuljettaa maastoon sijoitettavalla hihnakuljettimella.

Suurimmat epäselvyydet liittyvät ympäristölle myrkyllisen vaahdotuskemikaali ksantaatin käyttömäärään sekä pitoisuuteen jätevedessä, jonka kaivosyhtiö aikoo laskea Muonionjokeen."

Aurora Estate lähti omalla nimellään ja tavallaan vastustamaan kaivosta. Kokonaisuus on taiteellinen ja vahva kannanotto puhtaan luonnon puolesta.

Valokuvaaja Tommi Hynynen ilmoittautui ensimmäisten joukossa mukaan hyväntekeväisyyskampanjaan. Mukana myös Sabina Särkkä, Antte Lauhamaa, Henna Immonen, Pirkko Salpakivi sekä Eetu Leikas. Videon kuvasi Mika Hirvonen.

Making of video, Mika Hirvonen

Vapaalaskija Antte Lauhamaa. Kuva Tommi Hynynen

Henna Immonen. Kuva Tommi Hynynen

Sabina Särkkä. Kuva Tommi Hynynen

Eetu Leikas. Kuva Tommi Hynynen.

Henna Immonen. Kuva Tommi Hynynen.

Sabina Särkkä. Kuva Tommi Hynynen.

Meille kaikille on tärkeää suojella Lapin luontoa. Olisi helppoa sulkea silmänsä ja suunsa, olla hiljaa, mutta tämän asian puolesta me taistelemme.

-Sirly Schinmann-

Aurora Estate valittiin Lontoossa Boutique Hotel Awardseissa Euroopan parhaaksi uudeksi boutique hotelliksi 2018.