Blogikirjoitus -

Todellisten ongelmien ratkomista todellisen käyttökokemuksen monitoroinnilla

Tuotannon asiakastuen on usein vaikeaa yhdistää sitä, mitä paikallisilla servereillä tapahtuu ja mitä asiakkaat kertovat kokevansa. Huhtikuussa java-sovellusten kehittäjät, jotka olivat vastuussa skannatun postin ja faksien sähköisestä jakelusta, saivat palautetta, että heidän sovelluksensa toimi hitaasti syrjässä sijaitsevissa toimistoissa. He tulivat saatavuustason ja kapasiteetin hallinta -tiimimme luo pyytämään apua asian selvittelyssä. Puhtaasti serverin toimintaa tarkastellessa Dynatracen avulla kaikki vaikutti olevan kunnossa. Mikään transaktio ei kestänyt erityisen pitkään. Tämän takia päädyimme uskomaan, että ongelma löytyisikin asiakkaan puolelta. Sattumalta olimme juuri tekemässä Dynatracen käyttökokemuksen hallinta (UEM) -työkalun koekäyttöä, joten päätimme testata sitä tähän kyseiseen tapaukseen ongelman selvittämiseksi.

Todellisten klikkauspolkujen ja latausaikojen selvittäminen tietyillä selaimilla mahdollisti monet parannukset. Sivujen mallinnusaika asiakkaan päätteellä parani 47% ja kokonaislatausaika 29%.

Asennettuamme UEM-työkalun ja kerättyämme dataa muutaman päivän, pääsimme aloittamaan analysoinnin. Ensimmäisenä kävi ilmi, että sivujen mallinnusaika asiakkaan puolella oli todella pitkä. Sovelluskehittäjät rupesivat korjaamaan tilannetta ja vaihtoivat asiakkaan selainversion IE7:stä IE9:ään. Myös muita verkon suorituskyvyn optimisointiin liittyviä parannuksia tehtiin, kuten JavaScript-tiedostojen latauskäyttäytymisen muutoksia.

Löydös #2. Kärsimättömiä toistoja

UEM-työkalun avulla on myös mahdollista korreloida serverin tapahtumia käyttäjän tekemisten kanssa. Tämän ominaisuuden avulla huomasimme, että jotkut käyttäjät pahensivat hitaita latausaikoja lähettämällä samoja käskyjä, kuten ”päivitä”, monta kertaa peräkkäin ongelman ilmetessä. Sovelluskehittäjät aikovat korjata ongelman asentamalla Apache Struts- ominaisuuden, jonka avulla voidaan määritellä, että ainoastaan ensimmäinen käsky saa aikaan toiminnon.

Löydös #3. jQueryn vaikutus latausaikoihin

Dynatrace näyttää myös jokaisen sivun yksittäisten komponenttien ja verkkopuheluiden toiminnan. Tämän avulla pystyimme näkemään, että vaikka yksittäiset toiminnot serverillä sujuivat hyvin, useat serveritoiminnot saattoivat silti vaikuttaa yksittäiseen verkkosivuun. Kehittäjät näkivät myös, kuinka monta resurssia jokainen sivu haki käyttöönsä ja joissakin tapauksissa lataukset kestivät todella kauan. Kehittäjät aikovat ratkaista ongelman välimuistin avulla.

Lopputulos: Suuria parannuksia loppukäyttäjän kokemaan

Jo näillä muutoksilla sovellustiimi on onnistunut parantamaan sivujen kokonaisvasteaikaa keskimäärin 538,53 millisekuntia eli noin 29%. Tämä on myös laskenut viikon pisintä latausaikaa 894,51 millisekunnilla eli 27%. Saatavuustason ja kapasiteetin hallinta -tiimi yhdessä sovelluskehittäjien kanssa jatkaa analysointia UEM-työkalun avulla parantaakseen sovellusta entisestään.

Lue alkuperäinen artikkeli täällä.

• Teknologia, yleinen

• dynatrace