Vaikuttajamarkkinointia, joka ei maksa maltaita

Miten somevaikuttajien kanssa tehdään yhteistyötä? Voivatko vain suuryritykset markkinoida tuotteitaan tällä tavoin? Forever on keksinyt tähän helpon ratkaisun.

Vaikuttajien ottaminen mukaan markkinointiin saattaa kuulostaa kalliilta investoinnilta. Jos sen tekee oikein, sen ei tarvitse olla sitä. Foreverilla oli paljon vinkkejä ja neuvoja jaettavana perjantaisessa webinaarissa, jonka järjesti Marknadsföreningen i Göteborg, MiG. Tässä muutamia kohokohtia, jos pohdit vaikuttajayhteistyötä yrityksesi markkinointiin.

Alkuun pääseminen:

• Mieti, mitä haluat saavuttaa vaikuttajayhteistyöllä, mikä on tavoite?
  • Valitse yrityksellesi sopiva vaikuttaja, joku joka pitää tuotemerkistä ja sopii yrityksen arvoihin. Katso vaikuttajan sometiliä: kuka hän on ja onko teillä sama kohderyhmä? Yhteistyö isojen vaikuttajien kanssa on usein kallista. Etsi mieluummin mikrovaikuttajia, jotka ovat hyviä luomaan sisältöä.

Hyvän yhteistyön aloittaminen:

• Laadi selkeä sopimus, jotta molemmille osapuolille on selvää, mitkä odotukset ovat ja mitä lakeja ja määräyksiä juuri sinun toiminnassasi sovelletaan.
  • Anna vaikuttajan viestiä omaan tyyliinsä, älä yritä vaikuttaa sisältöön liikaa. Tietenkin sinun on aina hyväksyttävä materiaali ennen julkaisemista, jotta mukaan ei pääse vilahtamaan kiellettyjä markkinointiväitteitä, mutta anna vaikuttajan valita itse sanansa. Sinä maksat siitä, että saat hyödyntää vaikuttajan uskottavuutta, joten julkaisusta täytyy näkyä, että se on hänen kirjoittamansa.

Tulosten maksimointi:

• Jaa julkaisu yrityksen somekanavissa ja tagaa aina vaikuttaja siihen.
  • Tiedota yhteistyöstä sisäisesti ja kehota henkilökuntaa tykkäämään julkaisusta ja jakamaan sitä, jotta se leviää laajemmalle.

• Yritystoimi, yleinen