Legendoja stadioneilla ja niiden yllä: Goodyearin urheiluhistoria

Legendoja stadioneilla ja niiden yllä: Goodyearin urheiluhistoria

Goodyear-tuotemerkki on pitkään yhdistetty urheiluun kaikkialla maailmassa. Yhteistyö maailman johtavien tallien kanssa ja legendaarinen Goodyear Blimp -ilmalaiva ovat tuoneet yritykselle jatkuvaa näkyvyyttä planeetan suurimmissa urheilu- ja viihdetapahtumissa. Tämä suhde eliittiurheiluun on auttanut nostamaan Goodyearin maailman tunnetuimpien tuotemerkkien joukkoon.

Ensimmäiset Goodyear Blimp -ilmalaivat nousivat taivaalle 1910-luvulla. Goodyear oli keskeinen uranuurtaja tämän uuden matkustustavan kehittämisessä. 1950-luvulla Goodyear Blimp -ilmalaivaa alettiin käyttää televisiokuvan kuvaamiseen ilmasta. Ensimmäisen kerran sitä käytettiin alan ensimmäisenä ilmakamera-alustana Rose Parade -ruusuparaatissa ja amerikkalaisen yliopistojalkapallon Rose Bowl -pelissä vuonna 1955. Siitä lähtien Goodyear Blimp -ilmalaiva on ollut vakionäky urheilu- ja kulttuuritapahtumissa ympäri maailman, muun muassa Super Bowl -tapahtumissa ja kuninkaallisissa häissä ja kaikenlaisissa muissa tapahtumissa siltä väliltä.

Nykyään eri paikkoihin Yhdysvalloissa sijoitetut kolme Goodyear Blimp -ilmalaivaa esiintyy noin 200 tapahtumassa joka vuosi, muun muassa Daytona 500:ssa, Super Bowlissa ja PGA-kiertueen golf-turnauksissa. Viime vuosina Goodyear Blimp on palannut myös Eurooppaan ja lentänyt taivaalla kilpailuissa, kuten Le Mansin 24 tunnin kisassa, Nürburgringillä ja miljoonien katselijoiden nähtävillä esimerkiksi Lontoossa, Kööpenhaminassa, Bledissä ja Milanossa.

Nykyinen malli on puolijäykkä ilmalaiva, ja Goodyear Blimp voi ”pysäköidä” taivaalle täysin liikkumatta ja äänettä. Tämän ominaisuuden ansiosta se soveltuu täydellisesti suoran televisiolähetyksen kuvaamiseen parhailta paikoilta ilmasta vähäisemmin häiriöin ja katkoin kuin helikopterista. Se on ihanteellinen ratkaisevien hetkien kuvaamiseen ennen loppuvihellystä!

Viime vuosikymmeninä Goodyear on tehnyt yhteistyötä Bayern Münchenin, Juventuksen ja Boca Juniorsin kanssa, jotka ovat Saksan, Italian ja Argentiinan menestyneimpiä joukkueita. Kumppanuus englantilaisen Wolverhampton Wanderers -joukkueen kanssa alkoi, kun kaupungissa toimiva Goodyearin tehdas laajensi paikallista yhteistyösuhdetta jalkapallokentän ulkopuolelle.

Toinen paikallinen kumppanuus urheilun kautta on Goodyearin yhteistyö NBA-koripallojoukkueen Cleveland Cavaliersin kanssa. Kumppanuuden aikana joukkueeseen kuului kaikkien aikojen NBA:n johtava korintekijä LeBron James, joka joukkuetoveriensa tapaan kantoi Wingfoot-logoa pelipaidassaan. Cavaliers on paikallisjoukkue Goodyearin pääkonttorille. Lisäksi näitä kahta paikallista legendaa yhdistää se, että sekä Goodyear että James ovat kotoisin Akronin kaupungista. Lisäksi hänen vaimonsa Savannah James kastoi uuden Wingfoot Two Goodyear Blimp -ilmalaivan vuonna 2016.

Moottoriurheilu on ollut valtava osa Goodyearin urheiluhistoriaa. Se on saavuttanut menestystä radalla tuotemerkin mainostamisen lisäksi myös edistämällä uusia teknologioita ja innovaatioita. NASCARin virallisena renkaana Goodyear on ollut olennainen osa Pohjois-Amerikan suosituinta moottoriurheilusarjaa vuosikymmenten ajan. Lisäksi sillä on 368 Formula 1 Grand Prix -kisavoittoa – enemmän kuin millään muulla rengasvalmistajalla. Tämä menestys on levinnyt myös muualle ympäri maailman. Nyt Goodyear esittelee johtavaa teknologiaansa lähes kaikissa kuviteltavissa olevissa moottoriurheilun tyypeissä, sähköautosarjoista kestävyysajoihin ja maastoajosarjoista ralliin.

Goodyear on yhdistetty urheiluun suuren osan 125-vuotisesta historiastaan. Tätä mielleyhtymää ovat olleet luomassa maailman suurimmissa tapahtumissa taivaalla lentäen mukana ollut Goodyear Blimp -ilmalaiva, kumppanuudet jalkapallokenttien ja koripalloparkettien legendojen kanssa sekä teknologian kehittäminen kilparadoille. Näin siitä on tullut välittömästi tunnistettava tuotemerkki.

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.