Nopeusrajoitus: kun Goodyear rakensi maailman nopeimman renkaan

Nopeusrajoitus: kun Goodyear rakensi maailman nopeimman renkaan

Teknologinen innovointi on ollut Goodyearin innoituksen lähde sen koko 125-vuotisen historian ajan. Yksi sen ylpeydenaiheista on olla ”maailman nopeimman renkaan” kehittäjä. Tuo väite pitää yhä paikkansa monin tavoin.

Autoteknologian kentällä määritettiin 23.10.1970 uusi vertailutaso, kun rakettiauto Blue Flame, joka oli varustettu Goodyearin renkailla, rikkoi kansainvälisen autoliiton FIA:n (Fédération Internationale de l'Automobile) maanopeusennätyksen saavuttaen huikean 622,407 mph:n eli 1 001,453 km/h:n nopeuden lentävällä maililla ja 630,388 mph:n eli 1 014,294 km/h:n nopeuden lentävällä kilometrillä.

Nämä virstanpylväät saavutettiin Bonnevillen suolatasangolla, jossa on ihanteelliset olosuhteet ajoneuvojen nopeuden ja suorituskyvyn rajojen testaamiseen. Lisäksi urotekona saavutettiin myös ennätyksiä rikkoneita testiajoja haastavissa olosuhteissa 7,5 cm:n syvyisessä lumessa, mikä korosti entisestään sen vaikuttavia ominaisuuksia.

Goodyear suunnitteli autolle 8:00-25-kokoiset renkaat, joiden ulkohalkaisija oli 34,8 tuumaa eli 88,39 cm. Renkaissa oli sileä pinta, mikä auttoi ehkäisemään renkaan kuumenemista. Renkaat täytettiin typpikaasulla 350 psi:n (24,13 bar) paineella.

Blue Flamen poikkeuksellinen muoto ja rakenne, eikä vähiten sen edistyksellinen rakettikäyttöjärjestelmä, olivat tärkeitä tekijöitä aiempien ennätysten rikkomisessa, ja saavutus toimi katalysaattorina innovoinnin jatkamiselle kentällä. Siitä ei ole epäilystäkään, etteivätkö Goodyearin erittäin suorituskykyiset renkaat olleet ratkaiseva tekijä tämän ajoneuvon ainutlaatuiselle saavutukselle ennätysten rikkomisessa. Ilman Goodyearin renkaita moinen uroteko ei olisi ollut mahdollinen. Nämä renkaat ovat merkittävä osoitus ihmisen innovointikyvystä ja teknisestä asiantuntemuksesta, sillä niiden avulla ajoneuvo saavutti ennen näkemättömän nopeuden ja suorituskyvyn tason.

Goodyearin saavutus ei kuitenkaan ollut yksittäinen esimerkki, koska yritys oli aiemmin osoittanut taipumusta ennätysten tekemiseen. Vuonna 1963 Goodyear kehitti ensimmäisenä renkaan, joka kesti yli 400 mph:n eli 643 km/h:n nopeuden, kun Craig Breedlove ajoi ensimmäisellä Spirit of Americallaan menestykseen.

Viime vuosina Goodyear on myös varustanut brittiläisvalmisteisen JCB DieselMax -auton, joka teki dieselkäyttöisten ajoneuvojen maanopeusennätyksen 328 mph eli 527 km/h vuonna 2006, ja Volvo Trucksin The Iron Knight -auton, joka rikkoi kaksi kuorma-autojen nopeuden maailmanennätystä vuonna 2016. Se saavutti 169 km/h:n keskinopeuden 21,29 sekunnissa 1 000 metrin matkalla pysähdyksistä lähtien. The Iron Knight rikkoi myös 500 metrin matkan ennätyksen saavuttaen 131 km/h:n nopeuden 13,71 sekunnissa pysähdyksistä lähtien.

Goodyear ei ole koskaan lopettanut mahdollisuuksien rajojen koettelemista. Sen renkaat edustavat nyt 125 vuoden innovointia, jonka vetovoimana ovat teknologinen kehitys ja intohimo laadukkaimpien, täydellisesti räätälöityjen renkaiden valmistamiseen. Goodyearin perintö ulottuu paljon pidemmälle kuin vain sen renkaiden kehittämiseen; sen vaikutusvalta perustuu merkittävään kehitystyöhön ja innovatiivisiin edistysaskeliin sen teknologiassa viimeksi kuluneiden 125 vuoden aikana.na.

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.