Iveco: 40 vuotta erinomaisuutta, 150 vuotta kokemusta

Iveco: 40 vuotta erinomaisuutta, 150 vuotta kokemusta

Torino 19. kesäkuuta 2015

Ivecossa puhalletaan 40 kynttilää: juhlavuosi on tärkeä merkkipaalu tälle tärkeälle merkille, joka on muovannut maailmanlaajuisen tavaraliikenteen historiaa. Se ei edusta ainoastaan 40 menestyksen vuotta, vaan myös 150 vuotta yhteistyötä asiakkaiden kanssa, loistavaa suorituskykyä sekä ajoneuvoja, joista on tullut tuttu näky maailman kaikilla maanteillä ja jotka viestivät teknologiasta ja kestävästä kuljetuksesta yhä tänä päivänä.

Iveco on CNH Industrialin tavaramerkki, maailmanlaajuinen tuotantohyödykesektorin johtaja. CNH Industrialin kautta Ivecon tuotteita valmistetaan tuotantotiloissa Euroopassa, Kiinassa, Australiassa, Argentiinassa, Brasiliassa ja Afrikassa, ja Ivecolla on liiketoimintaa yli 160 maassa.

Juhliakseen merkkivuotta Iveco on suunnitellut tilaisuuden kunniaksi erityisen logon, joka edustaa tyylikästä ajoneuvoa sloganillaan "40 vuotta Ivecoa, 150 vuotta kokemusta". Logo tulee ilmestymään merkin kaikessa kirjallisessa viestinnässä vuoden 2015 loppuun asti.

Monia juhlallisuuksia mainostetaan niille omistetulla sivulla osoitteessa www.iveco40.com, joka julkaistaan 14 eri kielellä. Tällä sivulla käynnistyy kilpailu, joka kannustaa Iveco-faneja juhlimaan Ivecon 40-vuotisjuhlavuotta jakamalla tarinoitaan kuvina tai videoina kaikkien iloksi. Paras valokuva lisätään joka viikko virtuaalikirjaan, joka on omistettu juhlavuodelle.

Tätä juhlavuotta juhlitaan myös videolla, joka on katsottavissa osoitteessa https://youtu.be/XwSoJzxHoVs ja jossa käydään läpi Ivecon historian merkittävimpiä tapahtumia vuosikymmenittäin alkaen vuodesta 1975 aina tähän päivään asti. Tapahtumat vaihtelevat ajoneuvojen lanseerauksista ja teknologisista innovaatioista tärkeimpiin sponsorisopimuksiin, joista on tullut erottamaton osa kaupallisten ajoneuvojen historiaa sekä Euroopassa että maailmanlaajuisesti.

Iveco: uusi lupaus, uusi lähestymistapa, joka keskittyy teknologiaan, auton elinkaari kustannuksiin (TCO, Total Cost of Ownership), kestävyyteen ja liikekumppanuuteen

Iveco on tuotemerkki, joka on osoittanut pystyvänsä ottamaan rohkean lähestymistavan muutokseen vuosien varrella. Se on nyt kirjoittamassa uutta lukua historiassaan sinnikkäästi toteuttaen kutsumustaan suuressa roolissaan kansainvälisellä ja monikulttuurisella näyttämöllä, jatkaen panostustaan sen tärkeimpiin arvoihin: Teknologiaan, auton elinkaari kustannuksiin (TCO, Total Cost of Ownership), kestävyyteen, ajoneuvojen kustannuksien alentamiseen ja liikekumppanuuteen.

Jatkuvan innovaatioon ja uuteen teknologiaan panostamisen ansiosta Ivecosta on tullut Euroopan johtaja vaihtoehtoisissa kuljetusvaihtoehdoissa; Iveco ennakoi ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään kuljetusalan ympäristövaikutuksia, mikä tekee yhtiöstä ihanteellisen kumppanin kestävään kuljetukseen Ivecon uuden lupauksen mukaisesti: Iveco, kumppanisi kestävässä kuljetuksessa.

Vuodesta 1975 nykyhetkeen: menestystarina

Yhtiö toi oman haasteensa markkinoille vuonna 1975, jolloin se muodostettiin silloisen viiden eurooppalaisen huippuyrityksen yhteenliittymästä, johon kuuluivat Magirus-Deutz, Fiat, Lancia, Unic ja OM ja joilla oli yli 150 vuoden kokemus kuljetusajoneuvojen suunnittelusta ja valmistuksesta.Näiden viiden yrityksen yhdistämisellä muodostui maailmanlaajuinen visio, jolla on kansainväliset juuret. Jokaisella näistä yhtiöistä on oma tärkeä osansa kaupallisten ajoneuvojen alalla Euroopassa 1900-luvun lopussa: Fiat Industrial Vehicles Torinosta, Italiasta; OM Bresciasta, Italiasta; Lancia Special Vehicles Bolzansta, Italiasta; Unic Puteauxista, Ranskasta ja Magirus-Deutz Ulmista, Saksasta.

Hankintojen, liittoutumien ja konsortioiden kautta vuosien kuluessa Iveco on liittynyt maailman merkittävimpien tekijöiden joukkoon maantiekuljetuksen alalla ja siitä on tullut yhtiö, jolla on merkittävää erikoisasiantuntemusta, jonka avulla se kykenee tuomaan markkinoille parasta teknologiaosaamista ja vakiinnuttamaan asemansa valmistajana ja kaupallisena tuottajana sekä tärkeimmillä teollisilla markkinoilla että kasvavilla markkinoilla. Vuonna 1986, osana tätä perintöä, syntyi Iveco Ford Truck Ltd yhteisyrityksenä (joka oli oikeastaan fuusio) Ford of Europen kuorma-auto osaston kanssa. Vuonna 1990 Iveco hankki espanjalaisen teollisten ajoneuvojen valmistajan, Pegason.

Historiansa aikana Iveco on saavuttanut kansainvälistä tunnustusta ja lukuisia kunnianosoituksia, mm. kolme "Kansainvälinen vuoden kuorma-auto" -palkintoa, jotka myönnettiin Eurocargolle v. 1992, EuroTechille v. 1993 ja Stralikselle v. 2013. Lisäksi Uusi Daily nimettiin hiljattain "Kansainväliseksi vuoden 2015 pakettiautoksi".

Iveco on aina kanavoinut energiaansa yhteistyöhön kansainvälisen urheilun suurimpien nimien kanssa, joihin lukeutuvat autourheilujätti Scuderia Ferrari ja All Blacks, Uuden-Seelannin kansallinen rugbyjoukkue, sekä suuret hankkeet, jotka yleisö muistaa vielä useiden vuosien kuluttua.

Yksi esimerkki on kuuluisa Overland-projekti, joka lanseerattiin v. 1995 Rooma–New York -retkikuntineen, jonka aikana Ivecon teknologian käyttö oli suuressa roolissa kuorma-autojen positiivisen imagon levittämisessä ympäri maailmaa. Ivecon oranssit ajoneuvot saavuttivat kansainvälistä huomiota sen jälkeen, kun ne oli nähty antautumassa vaarallisiin seikkailuihin, voittamassa äärimmäiset vaikeudet maailman vaarallisimmilla teillä ja selviytymässä epäsuotuisista sääolosuhteista keskeyttämättä kertaakaan matkaansa –osoituksena niiden luotettavuudesta ja laadusta.

Haaste jatkuu Dakarissa, maailman kuuluisimmassa autourheilu kilpailussa, joka houkuttelee miljoonia kävijöitä ja jonka virallinen sponsori Iveco on. Tuotemerkki sponsoroi taas Petronas De Rooy Iveco -tallia hiuksia nostattavissa seikkailuissa ympäri Etelä-Amerikkaa. Iveco voitti Dakarin vuonna 2012 Team De Rooyn kanssa sijoittuen ensimmäiselle, toiselle ja kuudennelle sijalle. Mikä legendaarinen seikkailu!