Kala- ja elintarviketeollisuuden yhteistyö on kestävien merien kannalta välttämätöntä!

Uutinen -

Ihmiset ympäri maailmaa ovat riippuvaisia merenelävistä sekä ravinnon että toimeentulon lähteenä. Monille on elintärkeää, että kalastus voi jatkua myös tulevaisuudessa. Linnéa Engström, MSC:n Skandinavian ja Itämeren alueen ohjelmajohtaja puhuu kala- ja elintarviketeollisuuden yhteistyöstä merten ja kalojen maailmassa.

Miksi kala- ja elintarviketeollisuuden yhteistyö on tärkeää?

Yhteiskunnallamme on vain kymmenen vuotta aikaa saavuttaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, joten eri toimijoiden on tehtävä yhteistyötä. MSC:n rooli apuvälineenä yrityksille, jotka haluavat saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteen numero 14. vedenalainen elämä, on tärkeä. Olemme yhdessä kumppaniemme kanssa asettaneet kunnianhimoisia tavoitteita, joiden eteen teemme kovasti töitä.

Mikä on ”Leaders for a Living Ocean”?

Leaders for a Living Ocean -verkosto perustettiin MSC:n aloitteesta ennen EU:n vuoden 2017 Our Ocean -konferenssia. Se on verkosto, joka koostuu 27 globaalista yrityksestä ja organisaatiosta, jotka kaikki liittyvät tavalla tai toisella kala-alaan. MSC:n ansiosta nämä toimijat ovat pystyneet torjumaan liikakalastusta ja laitonta kauppaa, ja ne ovat myös tukeneet kestävästi kalastavia kalastajia, jotka pyrkivät aktiivisesti suojelemaan elämää merissämme ympäri maailmaa.

Mitä yritysten pitäisi tehdä enemmän?

On tärkeää muistaa, että monet yritykset tekevät jo paljon hyvää. Mutta mitä enemmän toimijat hyödyntävät kolmansien osapuolten sertifikaatteja, sitä enemmän ne myös tukevat yrityksiä ja tuottajia, jotka haluavat toimia alan parhaiden toimintatapojen mukaisesti vain lakisääteiset vaatimusten täyttämisen sijaan.

Voivatko yritykset todella vaikuttaa tulevaan?

Yrityksillä on valtava vaikutus siihen, miten pyydämme, käsittelemme, myymme ja syömme mereneläviä. Monet heistä, esimerkiksi Orkla Foods, Findus, Lidl, IKEA ja Aldi ovat jo varhaisessa vaiheessa tukeneet MSC:n kehitystyötä ja tehneet toimialan johtavia sitoumuksia sertifioitujen merenelävien ostamisesta ja myynnistä. Meille MSC:llä yhteistyö teollisuuden kanssa on sekä tärkeää että ratkaisevaa merillemme. Ja on myös tietysti erittäin inspiroivaa tehdä yhteistyötä näiden lahjakkaiden tekijöiden kanssa.

Lopuksi – mikä motivoi globaaleja yrityksiä sitoutumaan kestävään kehitykseen?

Jotta yritykset pystyisivät jatkossakin myymään mereneläviä kuluttajille, heillä ei ole muuta vaihtoehtoa. Liikakalastus uhkaa kaikkien merenelävien saatavuutta ja voi tyhjentää elämän meristämme. Jatkamme siis yhdessä työtä nykypäivän ja tulevaisuuden meriemme puolesta.

Elintarvikeyritysten vuoden 2020 täyttyneet tavoitteet

IKEA

Maailmanlaajuisesti 98,2% kaikista merenelävistä ja valmisruoista sertifioitu.

Lidl

Maailmanlaajuisesti yli 1600 sertifioitua tuotetta; kasvua 25% viime vuonna.

Nomad (Findus)

Maailmanlaajuisesti yli 97% tuotteiden raaka-aineista sertifioitu.

Lue lisää yritysten saavuttamista tavoitteista täältä: