Luo ja julkaise tarinoita, jotka koskettavat tunteita

Luo ja julkaise tarinoita, jotka koskettavat tunteita

Nykypäivän viestintäkentässä huomion herättäminen vaatii muutakin kuin yksinkertaisen lehdistötiedotteen. Tarvitaan tunteita herättävä tarina, joka herättää huomiota sosiaalisessa mediassa ja kiinnostaa yritykselle tärkeitä vaikuttajia. Näin varmistat, että brändisi saa ansaitsemansa huomion:

1. Valitse tarina ja sen aihe

Vaikuttavan tarinan luominen lähtee hyvästä ideasta. Mikä toimii juuri sinun yrityksellesi riippuu kohdeyleisöstä, jonka yrität tavoittaa. Valitsemasi aiheen täytyy puhutella yleisöäsi ja käsitellä heidän tarpeitaan tai mielenkiinnonkohteitaan. Esimerkiksi, jos haluat kasvattaa tunnettuutta Tampereella sijaitsevassa liikkeessäsi, Tampereen alueeseen liittyvän tarinan jakaminen saattaa kasvattaa kiinnostusta brändiisi. Käytä myös alueellisia postituslistoja mitkä sinulle on käytössä Mynewsdesk Mediatietokannassa.

2. Kerro tarinasi ja herätä mielenkiintoa

Kun olet päättänyt tarinan, jonka haluat yleisöllesi jakaa, on aika päättää, kuinka haluat kertoa sen. Yksinkertainen blogipostaus tai lehdistötiedote on perinteinen tapa jakaa tarinoita. Multimediasisältö voi kuitenkin menestyä verkossa paremmin. On valintasi sitten video, infografiikka, kuva, ääni tai teksti, kiinnitä huomiota viestisi sävyyn. Haluatko olla hillitty asiantuntija, joka herättää luottamusta, vai toimiiko nokkelan viihdyttävä tyylii yleisöösi paremmin? Huumorikin voi toimia. On myös tärkeää huomioida jakamasi sisällön pituutta; jos uskot valtaosan lukevan tai katsovan sisältöäsi älypuhelimella, viesti on parempi pitää lyhyenä. Jos lisäät tarinaasi kuvia leipätekstin sisälle, niin ota huomioon miten erikokoiset kuvat toimivat SoMe:ssa tai esimerkiksi mobiililaitteissa.

3. Julkaise ja jaa tarinasi sopivassa kanavassa

Pelkkä tarinan luominen ei riitä, se pitää myös jakaa yleisön kanssa. Itse asiassa monet asiantuntijat suosittelevat käyttämään vain 10 - 20 prosenttia resursseista sisällön tuottamiseen ja 80 - 90 prosenttia sen jakamiseen.

Mieti, mikä on sopiva kanava sisältösi jakamiseen. Haluat ehkä julkaista tarinasi yrityksesi verkkosivuilla tai blogissa. Linkkiä sisältöön voi sen jälkeen jakaa sosiaalisessa mediassa huomiota herättävällä otsikolla, joka kertoo lukijoilla, mistä tarinassa on kyse. Nopeasti kulutettava sisältö, kuten lyhyet videopätkät, saattaa sopia paremmin suoraan sosiaalisessa mediassa julkaistavaksi. Silloin ihmiset voivat lukea tai katsoa sisältösi suoraan uutisvirrastaan.

4. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty vai onko?

Yleisön mielenkiinnon ylläpitämiseksi mielekästä sisältöä täytyy julkaista säännöllisesti. Sisällön säännönmukainen tuottaminen vaatii hyvin suunnitellun prosessin. Kirjoita ylös, mistä aiot kirjoittaa, ja seuraa jokaisen tarinan edistymistä. Tarkoitukseen sopivia työkaluja löytyy myös ilmaiseksi, esimerkiksi Google Sheet.

Sisällytä suunnitelmaasi eri aiheita ja erilaisia sisältötyyppejä ja jaa sisältöä sopivissa mediakanavissa. Vaihtelu auttaa säilyttämään yleisösi mielenkiinnon. Pidä kuitenkin aina kiinni sisällön laadusta ja siitä, että brändisi välittämä viesti pysyy yhtenäisenä. Jos tarinoitasi luo useampi ihminen, on tärkeää, että kaikki työskentelevät samojen ohjeiden puitteissa, jotta sisältö pysyy yhtenäisenä.

Lue lisää tarinankerronnasta ilmaisesta käsikirjastamme.

Onnea omaan tarinankerrontaasi!

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.