Tee lehdistötiedotteesta SEO-ystävällisempi

Blogikirjoitus -

VIERASBLOGI - Hailey Friedman; Tee lehdistötiedotteesta SEO-ystävällisempi - osa 1/2

Jokaisen lehdistötiedotteen päämääräinen tavoite on kiinnittää oikeiden ihmisten huomio – median, mahdollisten asiakkaiden ja jopa sijoittajien – riippuen tavoitteistasi. Koska jopa 2,000 lehdistötiedotetta jaetaan päivittäin, on tärkeää, että lehdistötiedotteet huomataan. Yksi tapa erottua joukosta on optimoida lehdistötiedotteita tehokkailla SEO-avainsanoilla.

SEO ei ole aina itsestäänselvää edes kokeneille PR-ammattilaisille. SEO onkin perinteisemmän viestinnän sijaan enemmän kasvuun tähtäävää markkinointia tai sisältömarkkinointia. Mutta SEO:sta on tulossa elinehto monille yrityksille, ja parhaimmat mainostoimistot ja PR-yritykset ovat huomanneet tämän.

Kun kirjoitat seuraavaa lehdistötiedotetta, pidä mielessä SEO-optimointi – sen avulla voit saada asiakkaidesi keskuudessa parempia tuloksia ja tavoittaa mediaa laajemmin.

Mikä tekee SEO:sta niin erityisen?

SEO on ollut PR:ssä mukana jo 90-luvulta lähtien. Nykyään SEO on vakiintunut hyvin yleiseksi markkinoinnin keinoksi monille brändeille. Mutta mitä SEO käytännössä tarkoittaa?

Vaikka ihmiset tekevät SEO:sta usein hankalaa, todellisuudessa SEO-optimointi on yllättävän helppoa. SEO tarkoittaa hakukoneoptimointia (Search Engine Optimization), jonka avulla on tarkoitus saada hakukoneet tulkitsemaan yritys oman toimialansa johtajana. Kun hakukone uskoo, että yrityksen sisältö on luotettava, sen verkkosivu näkyy ensimmäisten joukossa hakutuloksissa. Yritykselle tämä tarkoittaa enemmän vierailuja tarjoamiensa sisältöjen ja palvelujen pariin sekä myöhemmin kasvavaa myyntiä.

SEO onkin osoittautunut tehokkaaksi vaihtoehdoksi monille maksullisille palveluille (esim. Google Ads), joiden avulla on tarkoitus lisätä kävijöitä halutuille verkkosivuille. Kun SEO:ta hyödyntää oikein, sen avulla yritykset voivat säästää rutkasti aikaa ja rahaa.

Voiko SEO:n avulla oikeasti saada lisää näkyvyyttä?

Vaikka jotkut yritykset hyötyvät SEO:sta enemmän kuin toiset, suurin osa yrityksistä voi menestyä SEO:n avulla ja saada sivuilleen lisää kävijöitä. Salaisuus siihen, onko yrityksesi SEO-ystävällinen, piileekin yrityksesi markkinaraossa.

SEO toimii parhaiten tilanteissa, joissa yrityksen toimialaa vastaavia sisältöjä haetaan paljon, mutta markkinoilla ei ole pahemmin kilpailijoita. Esimerkkinä B2B SaaS-kentällä toimiva yritys, joka myy asiakashankintaa helpottavia ohjelmistoja eli liidejä (lead generation software). Yrityksellä on vaikeaa erottua hakukonetuloksissa laaja-alaisilla termeillä, sillä tavanomaisilla alaansa liittyvillä hakutermeillä yritys kilpailee suurten palveluntarjoajien kanssa, kuten Hubspot.

Yrityksellä on sen sijaan paremmat mahdollisuudet onnistua kohdennetuilla avainsanoilla ja hakutermeillä, kuten “asiakashankinta pienille yrityksille” tai “kustannustehokkaat ohjelmistot asiakashankintaan” . Hyvä keino määrittää hakusanoja on tutkia löytyykö yrityksen toiminnasta hakusanoja, joiden kysyntä on tarjontaa korkeampi.

Tämä on SEO:ta parhaimmillaan — seuraavan kerran, kun esimerkiksi tekniikasta kirjoittava toimittaja kokoaa artikkelia parhaimmista ja edullisista asiakashankinnan ohjelmista pienille yrityksille, kohdennettuja hakutermejä käyttänyt yritys näkyy ensimmäisten joukossa hakutuloksissa. Samalla yrityksellä on paremmat mahdollisuudet päästä mukaan toimittajan kirjoittamaan artikkeliin.

Yhteenveto

Sinun ei tarvitse olla SEO-ekspertti, jotta voisit optimoida lehdistötiedotteen hakukoneita varten. Kun pidät mielessä nämä muutamat pääperiaatteet, voit parantaa hakukone-rankingia ajan kanssa ja saada lisää mediahuomiota. Ensi viikolla julkaisemme blogin toisen osan.

Ole rohkeasti yhteydessä, jos sinulla on kysyttävää!

Kirjoittajasta: Hailey Friedman on johtanut useita start-up-yrityksiä kasvu-uralle niin San Franciscossa kuin muualla maailmassa. Hän kirjoittaa menestyvistä markkinoinnin keinoista blogissaan Growth Marketing Pro ja toimii markkinoinnin dataa yhtenäistävän työkalun, Improvadon, markkinointivastaavana. Friedman on myös yli 15,000:sta PR-ammattilaisesta koostuvan Facebook-yhteisön, San Francisco Bay Area Chapter of Badass Marketers and Founders, puheenjohtaja. Löydät Haileyn LinkedInistä ja voit myös seurata sivua Growth Marketing Pro Twitterissä.

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.