Tee lehdistötiedotteesta SEO-ystävällisempi

Blogikirjoitus -

VIERASBLOGI - Hailey Friedman; Tee lehdistötiedotteesta SEO-ystävällisempi - osa 2/2

3 tehokasta keinoa parantaa lehdistötiedotteen SEO-rankingia

Saatat yllättyä siitä, että yli 90% verkkosivustoista saa Googlen kautta kävijöitä muin tavoin kuin perinteisesti. Jos sinulla ei siis ole vielä SEO-strategiaa, voit aloittaa optimoimalla lehdistötiedotteita hakukoneita varten. Kolme tärkeintä tekijää, joilla voit parantaa SEO-tehokkuutta, ovat avainsanat, lehdistötiedotteen formaatti sekä tiedotteeseen sisältyvät linkit.

1. Tunne avainsanasi

Google ja muut hakukoneet listaavat verkkosivuja tiettyjen avainsanojen perusteella. On siis tärkeää, että tiedät, mitä asiakkaasi etsivät, jotta voit olla edustettuna oikeissa hakutuloksissa. Voit määrittää SEO-työkalulla sisällölle oikeat hakusanat, mutta sopivien avainsanojen löytäminen itsessään on melko helppoa.

Käytä avainsanoja strategisesti. Avainsanojen tulisi olla lehdistötiedotteen otsikossa, alaotsikoissa ja jopa kuvatekstissä. Google ja muut hakukoneet tarkistavat nimenomaan nämä alueet teksteistä ja kokoavat niiden perusteella oman ranking-listansa. Älä kuitenkaan käytä avainsanoja liikaa. Hyvä nyrkkisääntö onkin sisällyttää maksimissaan viisi avainsanaa yhteen lehdistötiedotteeseen tai muuhun sisältöön.

2. Mieti sopiva asettelu

Useimmat lehdistötiedotteet noudattavat samaa formaattia — otsikko, alaotsikot, esittelyteksti ja valikoitu sitaatti. Kun SEO-optimoit lehdistötiedotetta, on tärkeää ymmärtää jotain formaatin merkityksestä.

Helpotat hakukoneiden työtä, kun teet lehdistötiedotteesta niin sanotusti skannattavan. Tämä tarkoittaa sitä, että käytät tekstissäsi tummennettuja kohtia, numeroita, listoja ja väliotsikoita, jotka jakavat sisältöä osiin. Vältä kirjoittamasta pitkiä pötköjä tekstiä — luo sen sijaan lyhyempiä, ytimekkäämpiä tekstiosioita. Jos aiot käyttää sitaatteja, muista lisätä avainsanat myös niihin.

3. Käytä linkkejä harkitusti

Viimeinen tärkeä tekijä on linkkien sisällyttäminen tekstiin. Lehdistötiedotteessa on muutamia perinteisiä osioita, joihin linkit yleensä sisällytetään — esittelytekstiin ja boilerplateen sekä mahdollisesti yhteen tai kahteen kohtaan itse tekstissä. Mutta linkkien käyttäminen avainsanojen takana nostaa mahdollisuuksiasi nousta korkeammalle hakutuloksissa.

Kun olet määrittänyt sisällölle tehokkaimmat avainsanat, etsi niille vielä asiayhteyteen sopivat linkit. Parhaimmassa tapauksessa nämä linkit johdattavat lukijan verkkosivulle, jossa on myös jonkinlainen mahdollisuus myyntiin. Jos lehdistötiedote kertoo esimerkiksi uudesta tuotteesta, linkitä avainsana johdattamaan suoraan tuotetta myyvälle sivulle sen sijaan, että linkki veisi lukijan yrityksen kotisivuille tai viimeisimpään blogi-kirjoitukseen.

Yhteenveto

Sinun ei tarvitse olla SEO-ekspertti, jotta voisit optimoida lehdistötiedotteen hakukoneita varten. Kun pidät mielessä nämä muutamat pääperiaatteet, voit parantaa hakukone-rankingia ajan kanssa ja saada lisää mediahuomiota.

Ole rohkeasti yhteydessä, jos sinulla on kysyttävää!

Kirjoittajasta: Hailey Friedman on johtanut useita start-up-yrityksiä kasvu-uralle niin San Franciscossa kuin muualla maailmassa. Hän kirjoittaa menestyvistä markkinoinnin keinoista blogissaan Growth Marketing Pro ja toimii markkinoinnin dataa yhtenäistävän työkalun, Improvadon, markkinointivastaavana. Friedman on myös yli 15,000:sta PR-ammattilaisesta koostuvan Facebook-yhteisön, San Francisco Bay Area Chapter of Badass Marketers and Founders, puheenjohtaja. Löydät Haileyn LinkedInistä ja voit myös seurata sivua Growth Marketing Pro Twitterissä.

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.