Ohita
Kirjoittaja Jasmine Jussila on sisältötalo Presser Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.

Blogikirjoitus -

VIERASBLOGI - Jasmine Jussila; SEO ei ole rakettitiedettä – vinkit aloittelijalle.

Kun sinulla on hyppysissäsi timanttista sisältöä, voit parantaa sen löydettävyyttä pienillä nikseillä – myös ilman konsulttiapua tai maksullisia kampanjoita. SEO ei ole rakettitiedettä eikä hakukoneoptimoinnista tarvitse seurata tähtitieteellistä hintalappua. Sisältötrendien jatkuva seuranta ja inboudia tuovien hakusanojen analysointi on kuitenkin työlästä. Ei ihme, että SEO-toimistoilla riittää töitä. Ohessa 5 helppoa vinkkiä, joilla pääset alkuun omin voimin!

1. Avainsanalla on väliä

Sisällytä tekstisi tärkein sanapari tai virke ainakin otsikkoon, mutta myös tasaisesti muualle tekstiin (ingressiin, leipätekstiin ja kuvan alt text -osioon). Käytä aidosti relevanttia avainsanaa, joka kuvastaa sisältöäsi.

2. Nimeä kuvat

Moni unohtaa, että hakukoneissa on myös kuvahaku. Jos kuvasi on nimetty IMG1726 se ei sijoitu hakukoneiden kuvahaussa kovinkaan korkealle oikeassa asiayhteydessä. Muistathan siis nimetä myös sisällöissä käyttämäsi kuvat asianmukaisesti. Kuvateksti ei riitä.

3. Tähtää noin 300 sanaan

Hyvät verkkosisällöt ovat usein lyhyitä ja napakoita. Mutta tiesitkö, että alle 300 sanan tekstit saavat huonomman SEO-pisteytyksen? Tähtää siis noin 300 sanaan, selkeään kappalejakoon ja väliotsikointiin.

4. Linkitä

Linkitä sisältösi ainakin yhteen ulkoiseen lähteeseen sekä muualle sivustollesi. Kyllä, siis myös pois omilta sivuiltasi, käyttämiisi lähteisiin tai edes omaan Linkedin-profiiliisi. Samaan aikaan, mitä enemmän linkityksiä ulkoisista lähteistä on omiin sisältöihisi, oma SEO-pisteytyksesi nousee. Tätä ei monikaan tule ajatelleeksi. Mitä kiinnostavampi sisältö, sitä enemmän saat siihen myös ulkopuolisia viittauksia.

5. Tarkista metakuvaus

Hakukoneissa otsikon lisäksi näkyy lyhyt johdanto sisältöön. Jos et ole erikseen kirjoittanut tätä metakuvausta (meta description), se napataan automaattisesti sisältösi ensimmäisestä kappaleesta. Aina ensimmäinen kappale ei kuitenkaan ole se kuvaavin. Optimaalinen metakuvaus on max.150 merkkiä välilyönteineen.

Ajattomia sisältöjä voit muokata ja julkaista uudelleen vielä vuosienkin päästä. Voit lisätä uusia avainsanoja ja linkityksiä aikaisempiin teksteihin. Näin sivustosi pysyy ajantasaisena ja kiinnostavana. Muistathan, että mikään yksittäinen toimenpide ei ole oikotie onneen. Parhaat tulokset saat, kun boostaat hakukoneoptimoituja sisältöjä maksetuilla kampanjoilla monikanavaisesti.

Kaipaatko sinä kumppania huolehtimaan sisältösi säännöllisyydestä, tavoitteellisuudesta ja ammattimaisuudesta?

Lisätietoja blogista:
Jasmine Jussila, toimitusjohtaja, Presser Oy

Alkuperäinen blogikirjoitus löytyy Presser Oy:n Uutishuoneesta tämän linkin kautta.

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Liitetyt tapahtumat

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.