Viestintä on kokonaisvaltaisen luottamuksen rakentamista

Blogikirjoitus -

VIERASBLOGI - Nea Barman; Viestintä on kokonaisvaltaisen luottamuksen rakentamista

Viestintä on kokonaisvaltaisen luottamuksen rakentamista. Useissa kansainvälisissä tutkimuksissa on tutkittu eri näkökulmista sitä, millaiseen viestiin kuluttajat luottavat eniten.

Nielsenin tekemässä tutkimuksessa (Global Trust in Advertising, 2015) oli tutkittu mm. sitä, miten luotettavaksi kuluttajat kokivat maksetun, ansaitun ja brändin oman median kanavat.

Ei ole varmasti mikään yllätys, että ansaittu media oli koettu vastaajien keskuudessa luotettavimmaksi mediaksi.

Ansaittuun näkyvyyteen sanoma- ja aikakauslehdissä luotti 66% vastaajista. Muista ansaitun median kanavista, kuten toisten ihmisten suosituksiin luotti 83% vastaajista ja toisten ihmisten mielipiteisiin verkossa luotti myös 66% vastaajista. Maksetun mainonnan kanavista esimerkiksi radiomainontaan luotti 54% vastaajista.

Kanavien rinnalla oli samassa tutkimuksessa tutkittu laajasti sitä, miten erilaiset teemat vaikuttavat mainosten huomioarvoon, niistä syntyneisiin positiivisiin mielikuviin sekä sitä, miten nämä auttoivat rakentamaan pitkäkestoista muistettavuutta osana viestiä.

Useista eri teemoista tosielämän tilanteet olivat sellaisia, jotka auttoivat eri ikäryhmissä parhaiten lisäämään mainoksen huomioarvoa, siitä syntyneitä positiivista mielikuvia ja mikä tärkeintä auttoivat muistamaan sen, mitä mainonnassa viestittiin.

Voisiko siis viestinnässä ja erityisesti osana ansaitun median strategiaa huomioida sen, miten näitä erilaisia teemoja olisi mahdollista hyödyntää kuvissa sekä kuvien kautta osana vahvaa tiedottamista?

Esimerkiksi ikäryhmässä boomerit, 50-64 -vuotiaat, teemoina huumori ja tosielämän tilanteet olivat lähes yhtä suosittuja. Teemana tosielämän tilanteet toimivat parhaiten 45% vastaajista, kun huumori toimi 46%:n vastaajista.

Samassa ikäryhmässä julkisuuden hahmojen käyttämisen mainonnassa oli vain 7%:n tasolla huomioarvon, positiivisten mielikuvien ja tätä kautta pitkäkestoisen muistettavuuden rakentamisessa.

Tiedotetta tehdessä onkin erityisen tärkeää muistaa miettiä sitä, millaisen kuvan tai kuvat lähetät osana lehdistötiedotteita.

Viestisi voi olla mielenkiintoinen, mutta jos osana tiedotetta lähetettävä kuva on kuvapankista ja vielä teemasta, joka ei välttämättä toimi kohderyhmässä, niin on hyvin mahdollista, että tärkeäkin viesti hyvässä, ansaitussa kanavassa menettää tehoaan kohderyhmän keskuudessa.

Ole rohkeasti yhteydessä, jos sinulla on kysyttävää!

Lisätietoja blogista: Nea Barman, Director - Partnerships, Boksi Oy.

Nea Barman on tulevaisuustarkkailija, joka jakaa ajatuksiaan kuluttamisen kulttuurista. Hänen näppäimistöstään syntyy pohdintaa omasta kuluttamisesta ja kuluttamisesta kulttuurisena ilmiönä antiikin ajoista aina tähän päivään asti. Barman kirjoittaa paremman dialogin toivossa.

Suomalainen, Talouselämän TOP-10 parhaan start-up yrityksen joukkoon vuonna 2021 valittu Boksi on erikoistunut tuottamaan brändin briiffin mukaisia kuvia juuri tosielämän tilanteista kustannustehokkaasti brändien erilaisiin viestinnällisiin tarkoituksiin.

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.