Levinneeseen melanoomaan ensimmäinen täsmälääke

Rochen kehittämä Zelboraf tulee muuttamaan merkittävästi levinneen melanooman hoitokäytäntöä. Täsmälääkkeitä on ollut olemassa muihin syöpiin, mutta melanooman hoidossa Zelboraf on ensimmäinen.

Kliinisen onkologian dosentti Pia Vihinen TYKS Syöpätautien klinikasta kertoo, että ensimmäiset kokemukset lääkkeestä osoittavat lääkkeen vaikuttavan nopeasti ja helpottavan oireita.

– Merkittävää on, että lääke saattaa auttaa laajallekin levinneessä tilanteessa, kun muut hoitomuodot ovat osoittautuneet tehottomiksi tai vaikuttaisivat liian hitaasti.

Zelboraf-hoito voi olla esimerkiksi merkittävästi tehokkaampi kuin perinteinen solunsalpaajahoito. Satunnaistetussa III-vaiheen tutkimuksessa (BRIM3) vemurafenibin (RG7204, PLX4032), eli Zelborafissa vaikuttavan aineen, osoitettiin pidentävän solunsalpaajahoitoon verrattuna huomattavasti enemmän kokonaiselinaikaa potilailla, joilla oli aiemmin hoitamaton BRAF V600 -mutaatiopositiivinen etäpesäkkeinen melanooma.

Hyötyä jopa joka toiselle

BRAF-mutatoitunut melanooma on ensimmäinen melanooman alaryhmä, joka on löydettävissä geenitestin avulla. Puolella levinnyttä melanoomaa sairastavista on kasvaimessaan BRAF-geenimutaatio, jota vastaan Zelboraf toimii.

Äskettäin julkaistussa tutkimuksessa yli kuusikymmentä prosenttia BRAF-mutatoitunutta melanoomaa sairastavista potilaista hyötyi tästä lääkkeestä, eli heidän kasvaimensa pienenivät ja elinaikansa piteni. Lääke pienensi kasvainmassaa nopeasti ja saattoi siksi auttaa välittömästi myös etäpesäkkeiden aiheuttamiin oireisiin.

Jos melanooma todetaan varhaisvaiheessa, se pystytään yleensä parantamaan. Sairaus on kuitenkin sisäelimiin levitessään aggressiivisin ja tappavin ihosyövän muoto. Metastaattista melanoomaa sairastavan henkilön elinajan ennuste on yleensä lyhyt, 6–9 kuukautta. Neljäsosan potilaista odotetaan olevan elossa vuosi metastaasien diagnosoinnin jälkeen. Sairauteen kuolee vuosittain maailmanlaajuisesti noin 40 000 ihmistä.

Hoidon sopivuus selviää uudella testillä

Roche on kehittänyt BRAF V600 -mutaatiotestin, joka antaa lääkärille nopeasti luotettavan tuloksen siitä, voiko potilasta hoitaa Zelborafilla.  Cobas 4800 BRAF V600 -mutaatiotesti on polymeraasiketjureaktioon perustuva diagnostiikkaväline, joka soveltuu BRAF V600 -mutaatiota syöpäkasvaimissaan kantavien ihmisten tunnistamiseen. Mutaatiotestillä on useita etuja verrattuna Sangerin sekvensointimenetelmään, joka on yleisesti käytetty testimetodi.

BRAF-proteiini on tärkeä normaaliin solunkasvuun ja eloonjäämiseen liittyvän RAS-RAF-signaalitien komponentti. BRAF-proteiinin aktiiviseen tilaan lukitsevat mutaatiot voivat aiheuttaa pitkäaikaisen viestinvälityksen solun sisälle, mikä johtaa hallitsemattomaan solunkasvuun ilman kasvutekijä-ärsytystä. Näitä mutaatioita oletetaan tapahtuvan noin puolessa kaikista melanoomatapauksista ja kahdeksassa prosentissa kiinteistä syöpäkasvaimista.

Lehdistötiedusteluihin vastaa:

Pia Vihinen

TYKS/Syöpätaudit

Puhelin: (02) 313 0804

Roche Oy

Lääketieteellinen johtaja

Klaus Tamminen

Puhelin: +358 10 554 5609 / sähköposti: klaus.tamminen@roche.com

Koodi RCH 12/04/12

• Lääketiede, lääke

• roche
  • syöpä
  • melanooma
  • vemurafenibi
  • zelboraf
  • levinnyt melanooma

Roche

Roche on maailman johtava tutkimukseen keskittyvä terveydenhuoltoalan konserni lääketeollisuuden ja diagnostiikan alalla. Rochen pääkonttori sijaitsee Baselissa, Sveitsissä. Roche on maailman suurin bioteknologia-alan yritys, joka valmistaa lääkkeitä syöpätautien, virologian, tulehdussairauksien sekä aineenvaihdunta- ja keskushermostosairauksien hoitoon.

Roche on myös maailman johtava yritys in-vitro ja syöpädiagnostiikan alalla sekä edelläkävijä diabeteksen diagnosoinnissa. Rochen yksilöityyn terveydenhuolto-ohjelmaan kuuluvat lääkkeet ja diagnostiikkatyökalut tarjoavat todellisia parannuksia terveyden edistämiseen, potilaiden elämänlaadun parantamiseen ja odotettavissa olevaan elinaikaan.

Andrei Nahkala

Lehdistön yhteyshenkilö Public Policy Manager +358 40 5932127