Peter Larsson, Thomas Bill og Lars Sveder - Monterros grunnleggere

Monterro lanserer fond på 7 milliarder kroner – det største Private Equity-teknologifondet i Norden

Monterro, Nordens ledende B2B-programvareinvestor, har lukket sitt fjerde fond på 7 milliarder kroner, noe som gjør selskapet til det største Private Equity-teknologifondet i Norden.

• Fondet ble overtegnet etter sterk interesse fra både eksisterende investorer og store og velrennomerte institusjoner i Europa og USA.
  • 20 % av kapitalen kommer fra Monterros grunnleggere og ansatte, som dermed er de største investorene.
  • M4 er Monterros fjerde og største fond. Selskapet forvalter 11 milliarder kroner totalt.
  • Samtidig som kapitalinnhentingen har funnet sted, har Monterro gjennomført en rekke transaksjoner, som salg av programvareselskapene Grade og Palette samt oppkjøp av danske Umbraco og norske Moment.

M4 skal bygge videre på Monterros suksessstrategi som en aktiv og operativ investeringspartner for nordiske B2B-programvareselskaper. Grunnleggerne og de ansatte har lang erfaring og ekspertise fra programvarebransjen, noe som har dannet grunnlaget for en unik forretningsmodell og gjort Monterro til en attraktiv partner for programvaregründere.

Det har vært sterk interesse for M4 fra både eksisterende investorer og velrennomerte institusjoner, inkludert en rekke internasjonale fond-i-fond-investorer og topprangerte amerikanske og britiske universiteter. De største investorene er Monterros grunnleggere og ansatte, som står for 20 % av kapitalen. Rundt 20 gründere og ledere fra Monterros porteføljeselskaper har også valgt å investere i fondet.

Den store interessen for M4 er et resultat av den høye avkastningen Monterro har oppnådd fra fondene sine. Totalt sett har disse vært blant de best presterende fondene i Europa. Monterro har også nylig gjennomført vellykkede salg av Grade og Palette, samt tre plattforminvesteringer i norske Bliksund og Moment, samt danske Umbraco. Organisasjonen har mer enn doblet seg de siste 18 månedene, og det er åpnet kontorer i Oslo og München samt et utviklingssenter i Hanoi i Vietnam.

Thomas Bill, medgrunnlegger og Managing Director i Monterro, uttaler:

«Monterro ble etablert for å finne og skalere programvareselskaper. Den fantastiske interessen vi har sett for M4, er et tydelig bevis på at vi er den ledende B2B-programvareinvestoren i Norden. Vi skal fortsette i henhold til strategien vår, og er glade for den sterke støtten vi har fått fra både eksisterende og nye investorer. Vi ser frem til å fortsette å investere i og utvikle nordiske programvareselskaper sammen.»

Roald Hunvik, ansvarlig for Monterro i Norge, forteller:

«Monterro har et unikt tilbud som skiller seg fra tradisjonelle investorer. Selskapene vi jobber med, vil ha en partner som bidrar med strategisk og operativ support som hjelper dem å vokse. Gjennom å kombinere erfaringen, kunnskapen og nettverkene våre har vi funnet en velfungerende forretningsmodell for å utvikle og skalere virksomheten deres. Med M4 kan vi fortsette å støtte ambisiøse gründere med den operative tilnærmingen vår, og gjøre dem til markedsledere innenfor sine respektive nisjer.»

Kapitalinnhentingen for M4 er gjort med støtte fra Rede Partners som global fondsrådgiver og Andulf Advokat som juridisk rådgiver.

Om Monterro

Monterro er den ledende investoren innen B2B-programvare i Norden, og har som mål å gjøre nordiske programvareselskaper til markedsledere. Med operativ erfaring fra den vellykkede utviklingen og driften av programvareselskaper som Pointsec, Episerver, Orc Software, og Lime jobber Monterro aktivt med porteføljeselskapene sine for å få dem til å vokse. En betydelig del av fondskapitalen, i gjennomsnitt 25 %, kommer fra Monterros grunnleggere og ansatte. Selskapet ble etablert i 2012, og har kontorer i Stockholm, Oslo og München samt utviklingssenteret Scandinavian Software Park i Hanoi. Selskapet har gjennomført totalt 17 selskapsoppkjøp og 17 tilleggsanskaffelser. Monterro.com

Roald Hunvik

Manager, Monterro Norway Responsible for Monterro in Norway +47 936 84 796