Hunting Hitler - jakten begynner!

Hunting Hitler - jakten begynner!

Klarte Adolf Hitler å rømme til Sør-Amerika etter Nazi-Tysklands fall? I den første episoden av HISTORYs nye serie Hunting Hitler, som har premiere lørdag kl. 22.00, begynner det erfarne teamet undersøkelsene sine i en liten landsby i Argentina.

Utrustet med 700 sider nylig offentliggjorte FBI-dokumenter starter Bob Baer, en CIA-veteran med 21 års erfaring, og dr. John Cencich, etterforsker av krigsforbrytelser, en verdens-omspennende etterforskning i hva som hendte med Hitler ved slutten av andre verdenskrig.

Teamet i felten består av Tim Kennedy, oversersjant ved 7th Special Forces Group, Steven Rambam, ekspert på nazikrigsforbrytelser, Lenny DePaul, tidligere kommandant for USAs Marshall Fugitive Task Force, og den anerkjente journalisten og historikeren Gerrard Williams.

Første stopp i jakten er den lille byen Charata nord i Argentina, der Adolf Hitler ifølge en FBI-rapport skal ha vært bosatt tre og en halv måned etter at han ble antatt død.

Kennedy, Rambam og Williams besøker en skole som en gang var forbundet med nazistenes ungdomsbevegelse, i tillegg til en fremtredende nazist, Carlos Buck, som bodde i området. De oppdager også et lagringsanlegg som minner om en mystisk militærbunker på Carlos Bucks eiendom som også er nevnt i FBI-dokumentene.

"Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme og snakke med folk om noe som hendte for 70 år siden og at jeg ville se engstelse, reservasjon og redsel. Men det er sånn det er”, sier Kennedy.

Klikk her for å se et klipp fra episode 1, der teamet møter den eldste gjenlevende tyske innbyggeren i Charata, som levde da det ble rapportert at Hitler var blitt sett i byen.

Episode 1 av Hunting Hitler har premiere på HISTORY lørdag 7. november kl. 22.00.

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.