Blogginnlegg -

Nettverk er ikke bare en teknologisk løsning

Få unge er interessert i teknologi, men de fleste bruker den. Det innebærer at den yngre generasjonen har en annen holdning til teknologi enn den som preger IT-bransjen i dag. Samtidig snakker stadig flere om å jobbe på og vedlikeholde nettverket. Hvordan henger dette sammen?

Innenfor området Knowledge Management handler mye om å håndtere kunnskap og kompetanse i bedriften ved å gjøre kunnskapsnettverk tilgjengelige. På samme måte som vi spør om råd blant familie og venner privat, kan kunnskap og kompetanse bryte ned siloer i bedriften.

Jeg er interessert i mulighetene som teknologien kan gi, ikke i selve teknologien. Det er omtrent som at jeg liker å høre på musikk, men jeg er ikke spesielt interessert i teknologien som gjør det mulig. Jeg trenger imidlertid kunnskap for å finne det teknologiske utstyret som passer meg best ut fra mine behov (formulerte krav) og hva jeg er villig til å betale for det. Mine behov er å bruke teknologien når jeg er ute og løper, sitter foran datamaskinen, i bilen eller hjemme på kjøkkenet. Jeg ønsker samtidig ikke å bruke alle sparepengene på å kjøpe nye CD-plater hver måned.

Hvordan håndterer vi vår egen begrensning i form av kompetanse og kunnskap?

I realiseringen av Knowledge Management bygger arbeidsflyten mye på å tilgjengeliggjøre kunnskapsnettverk, eller til og med såkalte ekspertnettverk, slik at man raskt kan koble kunnskap med etterspurt informasjon. Dette skjer ved å etablere grupper som dekker arbeids- og interesseområder. Ved å synliggjøre disse gruppene, for eksempel gjennom Self Service-verktøy, kan man delta i og følge diskusjonene til gruppene. En av de største fordelene med å bli med i en gruppe, er at man kan delta i diskusjoner. Som medlem får du tilgang til diskusjonstråder som er startet i gruppen, og du kan også starte egne. Verdien av å diskutere en sak med likesinnede ligger ikke bare i utvekslingen av kunnskap, men først og fremst den åpne måten det skjer på.

Jeg benytter meg av nettverkene jeg har i form av familie og venner, via telefon, Facebook og andre private tilstelninger. Den vanligste måten de hjelper meg på, er å finne frem i jungelen av ”det nyeste” ved for eksempel å sende en e-post med en kobling via nettet. En perfekt og enkel måte å få hjelp på når jeg mangler kunnskap.

Private kontra bedriftens nettverk

Forskjellen på det private nettverket og bedriftens nettverk er at de private allerede er etablerte nettverk og at bedriftens ofte er låst i siloer, det vil si innenfor organisasjonen.

Å gjøre om begrepet nettverk til noe annet enn det teknologisk står for i dag, er den langsiktige verdien med Knowledge Management. Hvordan dette skjer og hvilke metoder som er utviklet rundt emnet, vil jeg komme tilbake til senere.

Jannica Wahlund, JanCan Konsult, www.jancan-konsult.com