Etterspørselen etter selvbetjening via mobile enheter øker

Etterspørselen etter å hjelpe seg selv via mobile enheter øker, noe som øker kravene til både selvbetjeningstjenester og supportinnhold.

Smarttelefoner og andre mobile enheter brukes flittig i bedriftene. Enten får vi en firmatelefon eller vi tar med oss vår egen smarttelefon på jobben (les mer om Bring Your Own Device, BYOD). Det kan oppstå spørsmål når som helst i løpet av en dag. Smarttelefonen har vi alltid med oss. Hvis vi trenger support, bruker vi i stadig større grad de mobile enhetene til å få svar på spørsmålene vi har.

Ifølge en rapport fra ”The Zendesk Benchmark Q2 2013”, som er basert på svar fra 16 000 bedrifter i 125 land, bruker 26 % en mobil enhet til å få hjelp via selvbetjening sammenlignet med 17 % i samme periode året før.

Dette stiller større krav til supportfunksjonene om å gi supportinnhold for disse enhetene samt en selvbetjeningstjeneste som tilpasser seg uansett om man bruker smarttelefon, nettbrett eller datamaskin.

Brukerens tilgang til selvbetjeningsinnhold via mobilen har ifølge rapporten økt med 50 % det siste året. Trenden er sterkt stigende, og vi vil nok se en fortsatt økning for å kunne tilfredsstille brukernes behov i tiden som kommer.