5G vil gjøre bilkjøring tryggere

5G vil gjøre bilkjøring tryggere

Samtidig som 5G nettet rulles ut over store deler av verden, jobber Continental med å bruke denne teknologien til å gjøre bilturen tryggere.

Continental er kjent som en av verdens største dekkprodusenter, men er vel så store på utvikling av teknologi til bilindustrien. I flere år har det tyske selskapet jobbet med å gjøre internett til en integrert del av bilen, på en slik måte at bilens førerassistansesystemer mottar informasjon fra internett som kan varsle om alt fra trafikkarbeid, dårlig vær, midlertidig hastighetsbegrensning og til og med ulykker som venter rundt neste sving.

Nå videreutvikler Continental dette systemet til noe de kaller V2X, eller Vehicle-to-Everything. Systemet er basert på 5G-teknologien som gjør det mulig med rask og pålitelig utveksling av data.

Såkalte «tilkoblede kjøretøy» gir førere og passasjerer helt nye muligheter for avansert infotainment, men enda viktigere er hvordan denne teknologien kan gjøre bilturen sikrere. Sanntids trafikkoppdateringer og kommunikasjon mellom kjøretøy vil for eksempel kunne gjøre at bilen blir varslet om en ulykke før du som sjåfør rekker å reagere.

Med denne teknologien kan man si at bilen ser rundt svingen for deg. I fremtiden kan bilen for eksempel vite at det er en ulykke rundt neste sving, og bremse, selv om du ikke har sett ulykken. Internett gjør det mulig å samle og dele informasjon fra Continentals informasjonsdatabase. Jo mer omfattende denne databasen er, jo sikrere vil det være for bilistene, fordi bilene selv vil vite hva som skjer der ute.

Et annet eksempel er hvordan denne teknologien i fremtiden vil kommunisere med kamera i veikryss. Da vil bilen få informasjon om fotgjengere og syklister i veibanen lenge før du som sjåfør vil oppdage det.

Mulighetene med V2X-systemet er grenseløse. Ved at bilene kommuniserer med hverandre kan også lastebiler, for eksempel, kjøre mye tettere enn i dag uten at det er fare for ulykker, for bilen bak i køen vil vite nøyaktig når bilen først bremser. På den måten kan man både skape mindre kø og bruke mindre drivstoff.

- I Continental har vi vår Vision Zero hvor vi jobber for en fremtid uten ulykker, skadde eller døde i trafikken. Denne teknologien vil være viktig for å oppnå den visjonen, sier produktsjef hos Continental Norge, Knut Knudsen.

V2X-systemet er også fleksibelt og vil fungere både på 4G-nett og andre typer nettverk som finnes i dag, slik at bilprodusentene selv kan velge hvordan systemet skal fungere i ulike regioner.

Les mer om V2X her!

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2019 omsatte Continental for 44,5 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 240 000 personer i 59 land. Forretningsområdet dekk, har 24 produksjons- og utviklingsavdelinger over hele verden. Continental er blant de ledende dekkprodusentene med rundt 56 000 ansatte og omsatte i 2018 for 11,4 milliarder euro på dette området.

Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.