Continentals dekkfabrikker: Energisparende prosjekter reduserer etterspørselen med 150 gigawattimer

Takket være 160 energispareprosjekter reduserte Continental Dekk sitt årlige energibehov med rundt 150 gigawattimer i 2023. Dette ble for eksempel oppnådd gjennom økt bruk av fornybar energi og varmeisolasjon.

150 gigawattimer tilsvarer strøm til rundt 12 500 familieboliger i et år, med et gjennomsnittlig forbruk på 12 000 kilowattimer per år. Energi i dekkindustrien brukes for eksempel til å generere damp, som kreves for dekkvulkanisering. I dette produksjonstrinnet omdannes en gummiblanding til fleksibel, elastisk gummi. Med mer effektiv dampproduksjon har Continental redusert sine CO2-utslipp med 31 000 tonn i 2023 alene.

Continental er et av få selskaper som får en "A" i klimabeskyttelse fra den internasjonale non-profit organisasjonen CDP.

-Vi genererer mer og mer av vår egen elektrisitet takket være den massive utvidelsen av solcelleanlegg. Samtidig driver vi en lang rekke prosjekter for å gjøre driften vår enda mer energieffektiv. I 2023 har vi for eksempel spart totalt 150 gigawattimer med energi. Hver av våre dekkfabrikker jobber med individuelle og bedriftsomfattende løsninger for å oppnå klimanøytral produksjon senest innen 2040, sier Dr. Bernhard Trilken, sjef for produksjon og logistikk hos Continental Tires.

Med sine globale energisparingsprosjekter tar Continental aktivt ansvar for sitt karbonavtrykk. Dette er bekreftet for sjette gang på rad av den internasjonale non-profit organisasjonen CDP (tidligere kjent som Carbon Disclosure Project). For sin innsats det siste året har CDP inkludert Continental i det som er kjent som Climate A List 2023. Dette gjør Continental til et av verdens ledende selskaper innen klimabeskyttelse. Continental har deltatt i denne viktige miljørangeringen i tolv år. I fjor oppnådde selskapet karakteren "A-" innen klimabeskyttelse.

Continentals etterspørsel etter energi er allerede godt under bransjegjennomsnittet
Takket være sitt mangeårige engasjement bruker Continental Tires allerede 22 prosent mindre energi per metrisk tonn produsert dekk enn bransjegjennomsnittet. Dette er resultatet av en intern benchmarking mot gjennomsnittlig energiforbruk til verdens ledende dekkprodusenter, som rapportert av Tyre Industry Project under World Business Council for Sustainable Development.

Continental jobber kontinuerlig med energisparing og med å gå over til energi hentet fra nullutslippskilder. I fjor oppnådde Continental Tires en total nyinstallert solcellekapasitet på topp 26,2 megawatt. Dette vil gjøre det mulig for Continental å generere opptil 27,9 gigawattimer med ekstra grønn strøm per år. Fasilitetene ved Continentals dekkfabrikker i Hefei (Kina), Rayong (Thailand), Hannover (Tyskland), Korbach (Tyskland) og Lousado (Portugal) ble utvidet. En ny installasjon ble bygget i Alor Setar (Malaysia).

Fokus på effektive varmeisolasjonsprosjekter
Ytterligere energibesparelser ble oppnådd ved å installere isolasjon som reduserer varmetapet til atmosfæren. Isolasjonen ble montert på for eksempel rør, slanger og dekkpresser. Rundt en fjerdedel av de 150 gigawattimene som ble spart i 2023 ble oppnådd i dette området.

I 2023 installerte Continental isolasjon i dekkfabrikkene Camacari (Brasil), Púchov (Slovakia) og Timisoara (Romania). En varmepumpe ble installert i Otrokovice (Tsjekkia).

Ombygging til klimavennlig LED-belysning
Continental reduserer også strømforbruket ved å gå over til LED-belysning. I alle selskapets dekkfabrikker blir alle konvensjonelle lyskilder og sikkerhetsbelysning, som nødutgangsbelysning, gradvis konvertert til energisparende LED-teknologi. I fjor ble LED-systemer installert ved Continental dekkfabrikkene i blant annet Púchov (Slovakia), Otrokovice (Tsjekkia), Timișoara (Romania), Hefei (Kina) og Hannover (Tyskland). Ved å bruke LED-belysning sparte Continental totalt 9 gigawattimer i 2023.

Ambisiøse bærekraftsmål for alle produksjonssteder
Ambisjonen til Continental Tires innen 2030 er å redusere energiforbruket med 20 prosent sammenlignet med 2018. Continental har som mål å oppnå klimanøytral produksjon senest i 2040.

Siden slutten av 2020 har elektrisiteten som selskapet kjøper for alle lokasjoner over hele verden allerede blitt hentet fra fornybare energikilder og er klimanøytral. Til dette formål oppnås opprinnelsesgarantier i henhold til kriteriene til det globale RE100-initiativet. Alle energispareprosjektene som ble implementert i 2023 stammer fra Continentals interne «Be Energy Efficient»-kampanje, som har økt bevisstheten om energieffektivitet blant Continental-ansatte og fremmet tiltak for å redusere energiforbruket i ti år.

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2022 omsatte Continental for 39,4 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 200 000 personer i 57 land.

Forretningsområdet dekk, har 24 produksjons- og utviklingsavdelinger over hele verden. Continental er blant de ledende dekkprodusentene med rundt 57 000 ansatte og omsatte i 2022 for 14 milliarder euro på dette området. Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.