Forbrukerrådet setter Continental på topp

Forbrukerrådet setter Continental på topp

Forbrukerrådet har analysert testresultatene fra en av verdens grundigste dekktester de siste ni årene, og Continental står i en klasse for seg som de beste dekkene.

”Vår analyse viser at Continental står i en klasse for seg”, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider, og sier videre at Continental lager de uten sammenlikning beste og sikreste sommerdekkene.

- At forbrukerrådet rangerer Continental som den beste dekkprodusenten er ingen overraskelse for oss, men likevel svært hyggelig. Continental legger ned enormt med ressurser i forskning og utvikling for å kunne tilby bilister over hele verden de beste dekkene. Vi er også svært opptatt av å lytte til våre forbrukere, og markedstilpasser dekkene til for eksempel nordiske forhold, forteller teknisk sjef i Continental Dekk Norge, Frank Larsen.

Forbrukerrådet begrunner sin påstand om Continental-dekkene på bakgrunn av et unikt testkonsept, hvor Continental tydelig peker seg ut som en vinner. Testen er en av verdens grundigste for sommerdekk, og utføres av den tyske bilorganisasjonen ADAC sammen med den europeiske testorganisasjonen ICRT. Testene er svært omfattende og skiller seg blant annet fra andre dekktester ved at to ulike dimensjoner testes hvert år. I tillegg varieres dekkdimensjonene fra år til år, og til sammen er det testet 11 forskjellige dekkdimensjoner, alt fra smale dekk for småbiler til brede dekk for sportsbiler.

”Overkjører sine konkurrenter”, skriver Forbrukerrådet
Forbrukerrådet har sett nærmere på de siste ni års dekktester for å finne ut hvilke produsenter som over tid har vist seg å lage de beste sommerdekkene i alle dimensjoner. Forbrukerrådet har vurdert hele 275 dekkmodeller fra 51 produsenter, og Continental har i snitt oppnådd 66,4 av 100 oppnåelige poeng, og er dermed overlegent bedre enn sine konkurrenter. Continental har i snitt oppnådd 3,0 prosentpoeng bedre resultat enn nestemann på listen, noe som i denne sammenheng er svært mye.

Continental har i ni års perioden deltatt med 16 forskjellige dekkmodeller og har havnet på pallen med 13 av dem, hvorav syv har vunnet testene. Verdt å merke seg er at alle de fire modellene som ble testet i år og i fjor ble testvinnere.

”Velger du å satse på Continental, er det derfor svært liten risiko for at du ender opp med dårlige og trafikkfarlige dekk,” avslutter Forbrukerrådet på sin nettside.

Les mer her:

With preliminary sales of €32.7 billion in 2012, Continental is among the leading automotive suppliers worldwide. As a supplier of brake systems, systems and components for powertrains and chassis, instrumentation, infotainment solutions, vehicle electronics, tires, and technical elastomers, Continental contributes to enhanced driving safety and global climate protection. Continental is also an expert partner in networked automobile communication. Continental currently has more than 170,000 employees in 46 countries.

Knut Knudsen

Pressekontakt Produktsjef Person- og varebildekk +47 958 73 631

Pressekontakt Produktsjef Lastebil +47 901 04 846

Continental - Norges mest kjøpte dekk

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2021 omsatte Continental for 33,8 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 190 000 personer i 58 land. 8. oktober 2021 fylte Continental 150 år.

Forretningsområdet dekk, har 24 produksjons- og utviklingsavdelinger over hele verden. Continental er blant de ledende dekkprodusentene med rundt 56 000 ansatte og omsatte i 2020 for 10,2 milliarder euro på dette området. Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.