​Lanserer piggdekk med vesentlig lavere støynivå

​Lanserer piggdekk med vesentlig lavere støynivå

Teknologien gjør kupeen stillere uten å kompromisse på grep eller andre egenskaper. Nå lanseres det for første gang et piggdekk som tar i bruk teknologien.

Med de elektriske bilenes fremmarsj, er det enda viktigere enn tidligere å velge dekk som har et lavt innvendig støynivå for å sikre best mulig komfort for passasjerene. Bensin- og dieselbiler vil også ha nytte av stillegående dekk, men i elbiler blir det, på grunn av fraværet av motorlyd, enda lettere å legge merke til forskjellen.

Continentals ContiSilent-dekk er utviklet med tanke på å redusere innvendig støy mest mulig. Dekket reduserer dekkstøynivået i kupeen med inntil ni desibel. Det høres kanskje ikke ut som voldsomt mye, men ti desibel oppfattes av øret som en dobling i lydnivå. Avhengig av bil og underlag kan teknologien dermed nesten halvere den innvendige støyen som kommer fra dekkene, og på den måten gi økt kjørekomfort.

ContiSilent er ikke egne dekk, men eksisterende dekk som blir utstyrt med en spesiell skumblanding som limes på innsiden av dekket. Gummiblandingen og mønsteret, og dermed egenskapene, er like som andre Continental-dekk. Dekkene passer også på alle felger hvor vanlige dekk passer – den eneste forskjellen er det reduserte støynivået.

- ContiSilent-dekk reduserer den innvendige støyen vesentlig. Det gir økt komfort for alle i bilen, og kan også gi økt sikkerhet ved å bidra til at sjåføren blir mindre sliten, sier marketingansvarlig i Continental Dekk Norge, Hege Eike Lie.

Viser utvendig støy

I 2012 ble det innført såkalt EU-merking av dekk. Dette er opplysninger om rullemotstand, grep på vått føre og støynivå som skal følge med alle dekk som selges i EU. Rullemotstanden og grepet på vått føre rangeres ved hjelp av bokstaver fra A til G, mens støynivået vises ved hjelp av tre lydbølger og et dB-tall.

- Mange tror tallet som står på disse merkene sier noe om hvordan dekkene høres ut på innsiden av bilen, men det er ikke riktig. Tallet som vises forteller kun hvor mye dekket støyer utenfor bilen, sier Eike Lie.

Ettersom ContiSilent-dekk er utviklet for å gi lavere støynivå på innsiden av bilen – samtidig som alle dekkets egenskaper er de samme som konvensjonelle dekk, vil ikke teknologien få utslag på EU-merkingen i butikk. Støyen som dempes er nemlig ikke et resultat av dekkets kontakt med bakken, men skyldes vibrasjoner i luften inne i dekket.

Dekk med ContiSilent-teknologi leveres allerede som standard på enkelte Audi-modeller, og er også tilgjengelig i butikk. Nå finnes det ContiSportContact 5 og 6 samt CrossContact-modeller med ContiSilient-teknologi for bruk på sommerføre. Disse leveres i ulike dimensjoner fra 20 til 22 tommer.

Nytt foran årets vintersesong er at det for første gang vil være et vinterdekk med ContiSilent-teknologi tilgjengelig. Piggdekket IceContact 2 kan leveres med ContiSilent-teknologi i dimensjonen 245/45 R 19, og passer dermed til Tesla Model S.

I årene som kommer vil ContiSilent-teknologien bli tilgjengelig på dekk i flere dimensjoner, og vil dermed bli et alternativ for enda flere bileiere.

Continental utvikler avansert teknologi for både person- og varetransport. Og som internasjonal dekkprodusent, leverandør til bilindustrien og øvrig industri tilbyr Continental bærekraftige, sikre og komfortable løsninger. Med sine fem divisjoner, Chassis og Sikkerhet, Interiør, Powertrain, Dekk og ContiTech hadde selskapet en omsetning på ca 39.2 milliarder euro i 2015 og sysselsetter i dag rundt 215.000 personer i 55 land.