- Når folk snakker om fremtidens mobilitet, så mener de Continental

- Når folk snakker om fremtidens mobilitet, så mener de Continental

2018 ble et svært vellykket år for den tyske teknologiprodusenten Continental med en omsetning på 44,4 milliarder euro. Mye av årsaken er Continentals satsing på fremtidens mobilitet.

- Bransjeledere leverer gode resultater, selv i vanskelige tider. 2018 ble nok et godt år for oss, og vi fortsetter å vokse raskere enn våre konkurrenter, sier Dr. Elmar Degenhart, CEO i Continental.

Degenhart trekker spesielt frem satsingen på fremtidens mobilitet, hvor Continental er verdensledende.

- Autonome kjøretøy, elektriske biler og tilkobling mellom kjøretøy er bare noe av teknologien vi utvikler. Vi er arkitektene til en fremtid med trygg, utslippsfri og intelligent mobilitet. Når folk snakker om fremtidens mobilitet, så mener de Continental.

Continentals komponenter og systemer er allerede på plass i fire av fem kjøretøy over hele verden, og da snakker vi altså om mye mer enn bare dekkene.

God økonomi
Continental hadde en salgsvekst på 3 prosent i 2018, og endte på et resultat på 2,9 milliarder euro. Det Hannover-baserte selskapet tror på en omsetning på mellom 45 og 47 milliarder euro i 2019.

Disse tallene er basert på at produksjonsvolumet av personbiler og små kommersielle kjøretøy vil holde seg stabilt på rundt 94 millioner. Men det er også usikkerhetsmomenter som Brexit, den økonomiske situasjonen i Kina og handelsdiskusjonene mellom USA og Kina, samt USA og Europa.

Continental vil i 2019 blant annet satse stort på drivlinjer for elektriske og selvkjørende biler til bilfabrikker over hele verden, under navnet Vitesco Technologies. Dette er også viktig for å oppnå Continentals «Vision Zero» med et mål om null skadde, null drepte og null ulykker på veiene.

Automotive størst
Det er divisjonen Automotive som står for den høyeste omsetningen hos Continental med 27 milliarder euro. I 2018 investerte Continental mer enn 6,3 milliarder euro i forskning, utvikling, og oppgradering av sine produksjonsfasiliteter. Mye av investeringen går på bærekraftige løsninger, slik at fremtidens mobilitet forurenser minst mulig.

Hos Continental jobber det 243 266 ansatte i 60 forskjellige land og markeder. Rundt 49 000 av disse er ingeniører som jobber med nye trender og teknologier. Continental planlegger å ansette 4000 nye IT-eksperter frem mot 2022, slik at det totale antallet IT-eksperter blir på 25 000 ansatte.

Mange forbinder fortsatt Continental først og fremst med dekk, og det er ikke så rart. Continental solgte 155 millioner dekk i fjor, og vant over 40 dekktester over hele verden.

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av både person- og varetransport. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive og intelligente løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2017 hadde Continental et salg på 44,4 milliarder euro og har i dag mer enn 243.000 ansatte i 60 land.