Tesla-eiere blir testsjåfører for nordiske vinterdekk

Tesla-eiere blir testsjåfører for nordiske vinterdekk

30 utvalgte Tesla-sjåfører fra Norge skal i vinter teste forskjellige typer nordiske vinterdekk på oppdrag av Continental i Tyskland.

Det høye salget av elbilen Tesla i Norge har fått oppmerksomhet også i resten av verden, og noen som har bitt seg merke i den høye Tesla-andelen i Norge er den tyske dekkprodusenten Continental. Derfor har de nå engasjert 30 norske Tesla-eiere til å teste ut nordiske vinterdekk fra både Michelin, Nokian og Continental denne vinteren.

- Tesla er en spesiell bil med høy vekt og mye kraft. Vi i Continental ønsker derfor å la norske sjåfører få være med i utviklingen av fremtidens dekk for denne type biler, forteller Claudia Bauer, prosjektleder for utvikling av nordiske vinterdekk i Continental.

Sammen med Continental Dekk Norge ble det søkt etter Tesla-eiere på Østlandet på vårparten. Spørsmålet var om noen kunne tenke seg å være testsjåfører og responsen var enorm.

- Vi hadde aldri trodd at interessen skulle være så høy, men i løpet av kort tid hadde vi fått inn en rekke søknader. Til slutt stod vi igjen med tretti sjåfører som oppfylte våre kriterier med lang kjørelengde, både tohjulstrekk og firehjulstrekk og at de kunne komme til Oslo for undersøkelse av dekkene flere ganger gjennom vinteren, sier Hege Eike-Lie fra Continental Dekk Norge.

Testsjåførene får ingen ting for å være med, med unntak av gratis vinterdekk denne vinteren. Hver femte-sjette uke må de inn til Oslo, hvor testansvarlige fra Tyskland er på plass for å undersøke dekkene, og når vinteren er over må dekkene leveres inn igjen.

Dekkene som testes er fra Continental, Michelin og Nokian i dimensjonen 245/45/19.

- Vi tester ikke bare våre egne dekk, for å få så relevante tilbakemeldinger som mulig. Alle testsjåførene er dermed med på å påvirke etterkommeren til ContiVikingContact6. Dette dekket vant nylig en stor dekktest i svenske Teknikens Värld og er et dekk som fungerer bra under alle forhold. Men vi ønsker alltid at dekkene våre skal bli bedre, sier Eike-Lie.

Etter et oppstartsmøte i Oslo den 10. september setter testsjåførene på sine vinterdekk i disse dager.

Continental utvikler avansert teknologi for både person- og varetransport. Og som internasjonal dekkprodusent, leverandør til bilindustrien og øvrig industri tilbyr Continental bærekraftige, sikre og komfortable løsninger. Med sine fem divisjoner, Chassis og Sikkerhet, Interiør, Powertrain, Dekk og ContiTech hadde selskapet en omsetning på ca 34.5 milliarder euro i 2014 og sysselsetter i dag rundt 190.000 personer i 49 land.