Vet du hva som er minste tillatte mønsterdybde på vinterdekk?

Vet du hva som er minste tillatte mønsterdybde på vinterdekk?

Vinteren står for tur og mange bytter til vinterdekk i disse dager. Men bare halvparten av oss vet hva som er minste tillatte mønsterdybde på vinterdekkene viser en fersk undersøkelse.

Det er Continental Dekk som har gjennomført undersøkelsen i samarbeid med Infact. Tusen personer av begge kjønn fra hele landet og i representative aldersgrupper har svart på spørsmålene, og kun 49,4% visste at minste tillatte mønsterdybde på vinterdekkene er 3 millimeter.

- Dette er skremmende tall når vi vet hvor viktig mønsterdybde er for sikkerheten på veien, sier teknisk sjef hos Continental Dekk Norge, Frank Larsen.

Mens minste tillatte mønsterdybde i sommerperioden er 1,6 millimeter, er det altså 3 millimeter som gjelder for kjøretøy som er under 3500kg i vinterperioden.

- På vinteren er det vanlig å kjøre på snø og slaps, og det er ekstremt viktig med god nok mønsterdybde. Et dekk med fire millimeter mønsterdybde vil på snøunderlag kunne ha hele 40% lengre bremselengde enn et nytt dekk med åtte millimeter mønsterdybde. Derfor anbefaler vi i Continental å skifte vinterdekk ved fire millimeter da dekkegenskapene også reduseres dramatisk fra fire til minste lovlige grense på tre millimeter, sier Larsen.

Undersøkelsen fra Infact viser at menn har bedre kjennskap til minste tillatte mønsterdybde enn kvinner. 60,5% av alle menn vet at 3 millimeter er minimum, mens kun 37,5% av kvinnene vet det samme. Undersøkelsen viser videre at kunnskapen om mønsterdybde er ganske jevnt fordelt når det kommer til alder, men at folk i Oslo har langt lavere kunnskap om dette enn resten av landet.

I Oslo er det kun 34,7% som vet riktig svar, mens snittet for resten av landet ligger på rundt 50%.

- Å ikke ha god nok mønsterdybde på vinterdekkene kan bety liv eller død i en situasjon hvor man for eksempel må bråbremse for et barn som plutselig kommer ut i veibanen, sier Frank Larsen.

Med en omsetning på € 32.7 milliarder i 2012, er Continental blant de ledende leverandører til bilbransjen over hele verden. Som leverandør av bremsesystemer, systemer og komponenter for drivverk og chassis, instrumentering, infotainment løsninger, kjøretøy elektronikk, og dekk, bidrar Continental til økt kjøresikkerhet og globalt klimavern. Continental har i dag mer enn 170 000 medarbeidere i 46 land.