Pressemelding -

Marit Bjørgen: "Jeg hadde aldri trodd at en dyne kunne utgjøre en så stor forskjell"

Marit Bjørgen er verdens mestvinnende vinteridrettsutøver gjennom tidene, med 8 gullmedaljer frå OL og 18 fra VM. Både i årene som eliteidrettsutøver og etter karrieren har hun vært bevisst hvor viktig det er med god søvn. Nå bruker hun en vektdyne for å få bedre søvnkvalitet.

– Jeg hørte mye positivt om CURA-dynen fra faren min som har brukt den i et års tid, sier Marit. Da jeg fikk spørsmålet om å prøve selv, synes jeg det hørtes spennende og jeg hadde trodde aldri trodd at en dyne skulle påvirke søvnen min så mye som den gjør. Jeg synes det er lettere å slappe av når jeg legger meg om kvelden og jeg sover bedre. Hverdagen min er hektisk med to små barn, og det kan være urolig om natten, men med CURA-dynen føler jeg at jeg får bedre søvnkvalitet.

Søvn er veldig viktig

CURA-dynen gir en behagelig vekt på kroppen og frigjør en rekke av kroppens egne hormoner som virker angstdempende og beroligende. Blodtrykket senkes, pusten blir roligere og søvnen forbedres betydelig.

– Søvn er veldig viktig for alle, spesielt for oss som har små barn og som samtidig vill ha energi til å trene mye. Etter en god natts søv, har jeg mer overskudd til dagens oppgaver og trening, sier Marit. God søvn holder meg frisk, forbedrer konsentrasjonen og reduserer slitasje på kroppen. Hvis du ikke får nok søvn, restituerer ikke kroppen seg, noe som igjen kan føre til en rekke helseproblemer.

Effektiviserer treningen

I vinter gjør Marit Bjørgen et uhøytidelig comeback i skisporet.

– Mitt store mål for sesongen er Vasaloppet. Det er 90 km, og en så lang konkurranse har jeg aldri gått før, så det blir tøft, sier hun. Jeg trener selvsagt mye mindre nå enn før, men prøver å være mest mulig effektiv i det jeg gjør. En god balanse mellom familieliv och trening er viktig. I høst har jeg prioritert løpning samt styrketrening for overkroppen. Det skal bli spennende å se hva jeg får ut av mindre trening.

Dynen er en del av treningsplanen

Når vi utsetter oss for hard trening eller høyt stress, er det ekstra viktig med god søvn for at kroppen og hjernen skal fungere. For Marit er vektdynen en viktig del av treningsplanen.

– Ja absolutt. Når du er aktiv hver dag og bruker mye energi, trenger du god søvn. Cura-dynen hjelper meg med å få god søvnkvalitet som gjør at kroppen restituerer seg raskere, sier Marit.

Effektene av vektdynen

Den omsluttende effekten av vektdynen skaper et trykk på huden. Mange beskriver følelsen som en hyggelig omfavnelse av hele kroppen. Vitenskapelige studier har vist at blant annet kroppens nærhetshormon øker naturlig når man bruker vektdyner. Dette hormonet er knyttet til avslapning og lindring av stress og angst. Dette er trolig en av grunnene til at en så høy andel av alle brukere av vektdyner opplever økt avslapning, redusert stress og bedre søvn.

• Helse, sykepleie, legemiddel

CURA of Sweden AB er et svensk selskap med fokus på søvn og helse, basert i Sundsvall. Vi har mange års erfaring innen helseindustrien. Målet vårt er å tilby vektdyner til alle som ønsker å forbedre egen søvnkvalitet til en forbrukervennlig pris, uavhengig av de underliggende problemene. CURA-dynen selges i rundt 20 butikkjeder, som totalt gir mer enn 2000 fysiske butikker og gjennom online shopping.

Johan Gradin

Pressekontakt Country Manager Norway +47 907 03 663