Juniorkokkene fra Geitmyra åpner drivhuset sammen med ordfører Anita Ihle Steen

– Å bruke ungdom til formidling er gull!

Da Geitmyra Ringsakers store drivhusfest går av stabelen, var det juniorkokkene som sto for mye av formidlingen. – Jeg ønsker å bli bedre til å lage mat, sier Olai Mañon. Dette er hans første jobb.

– Drivhuset er vår nye undervisningsarena. Ungene skal være med å dyrke, høste og konservere og tilberede maten. Fra jord til bord, sier daglig leder Inger-Marie Lupton. Tretten spente juniorkokker var på plass da arrangementet gikk av stabelen.

Det var ordføreren i Ringsaker, Anita Ihle Steen, som fikk det ærefulle oppdraget med å åpne det nye drivhuset: – Jobben som gjøres på Geitmyra gir oss mulighet til å se hvor viktig det er at vi tar vare på jorda og miljøet. Og et drivhus burde alle ha. Det representerer trygghet, tak over hodet og mat på bordet. Det er en stor ære å få åpne drivhuset – måtte det gro noe så gæli der inne!

Og juniorkokkene fikk virkelig svingt seg. Fra pizzabaking, til grilling av reinsdyr til nitrogenshow. Barna fikk smake på all verdens tomater, lage fruktspyd, smake på grønnsaksutstillingen, kjevle rosa pizzadeig og lage rosa og gule klappebrød. Barna lagde også sine egne minidrivhus, lærte om livet i bikubene og fikk lage sin egen kakepynt av spiselige blomster. Å sykle sin egen solbærsmoothie var veldig populært.

Etter 7 timer, 13 stasjoner, 600 besøkende, 550 minipizzaer, 500 klappebrød, 450 kopper gazpacho, hundrevis av mais, fruktspyd og honningis, kunne juniorkokkene ta seg en velfortjent pause.

– Å bruke ungdom til formidling til barn, er helt gull. De har en helt annen måte å snakke med barna på, sier Inger-Marie. Hun er mektig imponert over innsatsen til de unge kokkene. – Vi er så glade og stolte for at vi har fått denne gjengen, som har selv har søkt på jobb, gått på intervju og nå er en del av gjengen her Geitmyra. De jobber beinhardt og er fantastiske folk. Det er også gøy at de lærer om bransjen før de må ta et valg i 10. klasse. Jeg håper dette får en positiv effekt for rekrutteringen til matbransjen.

Se oversikten over alle juniorkokkene og -gartnerne på Geitmyra.

Juniorkokk og veteran side om side

Pizzamester

Mange herlige grønnsaker på Geitmyra