Sommeren på Geitmyra

Gratis kokkeskole for ungdom på Geitmyra Ringsaker i sommer

– Vi gleder oss til å fylle fire hele dager med matlaging, god mat og sosiale aktiviteter, sier Mona Ek ved Geitmyra matkultursenter for barn.

I ukene 25, 26, 32, 33 og 40 fra 10.00 – 14.00 tilbyr Geitmyra Ringsaker 4-dagers gratis kokkeskole for de som går på 8. - 10. trinn. – Vi skal lære å jobbe på et kjøkken og lage skikkelig god mat fra hele verden, forteller Mona. – Hver kursdag avsluttes med et felles måltid med gode samtaler.

Kurset har ekstra fokus på bærekraft og gode matvalg. – I Norge går 400 000 tonn spiselig mat rett i søpla hvert eneste år. Private husholdninger står for halvparten av matsvinnet. Dét må vi gjøre noe med.

Geitmyra Ringsaker gleder seg til å ta i mot glade kokker!

Her finner du kursene.

Geitmyra Ringsaker ligger midt i matfatet og er hele Innlandets matkultursenter for barn. Hver eneste dag spiser barn og voksne over hele landet mat som kommer fra Ringsaker. Fløten i kaffen, svinesteken med poteter og kornet i matpakkebrødet er resultatet av stolte, dyktige jordbrukere i Ringsaker. Likevel er det ingen selvfølge at barna som vokser opp i en av landets største landbrukskommuner kjenner til produksjonen, foredlingen og bruken av råvarer. Vi jobber for at barna skal bli stolte av stedet de kommer fra og vi brenner for å gi barn og ungdom jordnær og praktisk kunnskap om mat. Forståelse og innsikt om mat og matproduksjon er livsviktig i et folkehelseperspektiv og i den bærekraftige sammenhengen for en grønn framtid.

Geitmyra Ringsaker åpnet dørene i oktober 2018. Vi holder til i Brumunddal på historiske Granerud gård, der Ringsaker kommune leier og har gjort om det gamle fjøset til Per Dobloug til undervisningskjøkken og kurslokaler. Doblougene har drevet gården i 14 generasjoner, og vi er stolte av å få lov til å dyrke den lokale matkulturen der.

Vi har dyrkekasser, lavvo, meitemarkhotell, pizzaovn, hydroponisk dyrkevegg, kornkverner og et stort engasjement for alt som spirer og gror. Granerud ligger midt mellom industri og nybygg i Brumunddal, og beliggenheten symboliserer vårt prosjekt til det fulle. På Granerud gård vil vi minne barna om hvor maten kommer fra.

Velkommen til oss!

Greg Rolag