Innovasjon Norges Bygdeutviklingspris til Geitmyra matkultursenter

Pressemelding med sperrefrist 27. november kl 11.30:

Innovasjon Norges Bygdeutviklingspris til Geitmyra matkultursenter

- Vi er stolte av å representere Norges største bygd, den med de rikeste og mest mangfoldige mattradisjonene, sier Andreas Viestad, faglig ansvarlig ved Geitmyra matkultursenter for barn.
- Det er viktig at en ny generasjon får lære om matlaging, og om hvor maten kommer fra.

Onsdag ble det klart at Geitmyra matkultursenter mottar Innovasjon Norges Bygdeutviklingspris for Oslo i 2013. ”Prisen går til en aktør som setter fokus på kunnskap om bærekraftig mat, råvareopprinnelse, dyrking, smak, matkultur og matlaging” sier juryen i sin begrunnelse for tildelingen. Geitmyra matkultursenter er unike på sitt virksomhetsområde – og de ønsker også å inspirere andre aktører til å starte aktiviteter som handler om kunnskapsspredning om mat.

- Vi er glade og stolte for prisen, og for at juryen har sett betydningen av å lære barn å lage sunn, god og bærekraftig mat, sier daglig leder Lene Gjelsvik.

- Vinneren er innovativ ved at de utnytter alle gårdens ressurser og gårdens beliggenhet på en forbilledlig måte. Barns kunnskap om hvordan dyrke sunn mat midt i byen er fremtidsrettet og nyttig sier juryleder Ivar G. Karlsen, styreleder i styret for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold.

Om Bygdeutviklingsprisen:
Innovasjon Norge har siden 1997 årlig delt ut Bygdeutviklingsprisen i alle landets fylker. I 2012 ble det for første gang i historien utdelt en egen pris i Oslo. Tidligere har det vært en felles pris for Oslo og Akershus. Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. Det kåres en vinner i hvert fylke som mottar 50 000 kroner. Fylkesvinnerne går videre til den nasjonale konkurransen, hvor prisen er 250 000 kroner.

Kandidatene vurderes etter følgende kriterier: Nyskaping/orginalitet Økonomisk resultat/lønnsomhet Sysselsetting, særlig for kvinner og ungdom Sosial og miljømessig bærekraft, herunder utnytting av lokale ressurser, fortrinn og ringvirkninger i lokalsamfunnet

Juryen:
Styreleder i styret for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold Ivar G. Karlsen
Oslo og Akershus Bondelag v/leder Odd Einar Hjortnes
Fylkesmannens Landbruksavdeling v/landbruksdirektør Morten Ingvaldsen
Oslo og Akershus Bonde- og Småbrukarlag v/ Marius Andresen
Oslo kommune v/Kjersti Helgeland Bohlin

Juryens begrunnelse:
Årets vinner i Oslo oppfyller på en god måte kriteriene som er satt for prisen. Vinneren er innovativ ved at de gjennom sin virksomhet setter fokus på kunnskap om bærekraftig mat, råvareopprinnelse, dyrking, smak, matkultur og matlaging. Dette gjøres ved overføring av kunnskap både lokalt, regionalt og nasjonalt hovedsakelig til barn og unge, men også til voksne. Egen produksjon av råvarer, tilberedning/videreforedling og servering av maten fører til kunnskap og forståelse for hva som er helsemessig bra mat og behovet for et aktivt norsk landbruk.

I møte mellom det urbane og landbruket bygger vinneren relasjoner mellom by og land som gir positive ringvirkninger for det norske landbruket. Å se maten inn i en større sammenheng gir barn og unge en forståelse for landbrukets og matproduksjonens rolle i samfunnet, og det gir også større respekt både for maten og for de som dyrker og produserer den. Vinneren er den eneste på sitt område i dag og de ønsker å inspirere andre aktører til å starte aktiviteter som handler om kunnskapsspredning om mat. De driver derfor rådgivnings- og inspirasjonsvirksomhet overfor aktører i store deler av landet.

Vinneren er flink og får stor medieoppmerksomhet rundt sin virksomhet både i lokale og nasjonale medier. Vinnerens visjon er: «Vi skal bidra til at så mange barn og unge som mulig blir glade i mat som gjør dem godt»

Vinneren er Stiftelsen Geitmyra Matkultursenter for barn.

Kontaktperson: Ingeborg Knevelsrud Mobil: 99293639 Epost: inkne@innovasjonnorge.no

Kategorier

Geitmyra matkultursenter for barns visjon er "Vi skal bidra til at så mange barn og unge som mulig blir glade i mat som gjør dem godt." Dette arbeidet gjør vi gjennom skoleundervisning, fritidskurs, barnehager, Åpen gård-arrangementer, nettportal med undervisningsopplegg og nasjonal spredning av informasjon om matkulturelle temaer. Vi underviser barn og unge om matopprinnelse, bærekraftig dyrking og forbruk, helse, smak og matlaging.