Vegard Smenes (t.v) overrakte eksportprisen til Margunn Nummedal og Harald Børstad. Foto: Turi Nordengen.

11876 Alm får eksportprisen for andre gang

Eksportprisen for 2021 gikk til oppdrettere Margunn Nummedal og Harald Børstad for NRF-oksen 11876 Alm. Overrekkelsen skjedde under Genos årsmøte 28. mars.

Prisen består av en pengepremie på 10 000 kr samt en bjelle med gravering. Overrekkelsen ble gjort under Genos årsmøte. 11876 Alm kommer fra oppdrettere Margunn Nummedal og Harald Børstad fra Gjøvik kommune på Innlandet.

11876 Alm fikk også eksportprisen 2019. I tillegg fikk den avlsstatuetten i 2017, og var også den første NRF-oksen som fikk avlsstatuetten før den fikk døtre. Faren til oksen, 11039 Skjelvan, var også en populær okse internasjonalt. Denne fikk eksportprisen i 2015. Prisen til beste norskfødte NRF-elitekvige som er brukt i embryoproduksjon i 2019, gikk til ei kvige etter Alm (80114 Anemone).
11876 Alm ble for første gang eliteokse i Norge i oktober 2017. Da hadde han hele 55 i samla avlsverdi.

Oksen solgte for kr 2,4 millioner fordelt på 28 478 doser i 2021. 18 193 ordinære sæddoser og 10 285 REDX (kjønnsseparert NRF-sæd).
Oksen stod de siste årene i England for å produsere kjønnsseparert sæd til internasjonalt marked.

NRF-oksen 11876 Alm. Foto: Jan Arve Kristiansen

Statutter for Genos eksportpris

Geno sin eksportpris skal deles ut hvert år til oppdretter av den NRF-oksen det har vært størst sædeksport av, uavhengig av sædtype, regnet i kroner, bruttoverdi i regnskapsåret. Prisen tildeles uavhengig av om oksen er etter semin eller embryo.

Med eksport mener en her all utenlandsk bruk av oksen inkludert Norden. Tildeling av eksportpris vedtas i styret og offentliggjøring foregår rett i etterkant av dette.

Prisen er på kr 10.000 samt en bjelle og deles fortrinnsvis ut på Geno sitt årsmøte.