Genos avlsstatuett for 2021 for oksen 12172 Dynjo ble overrakt under Genos årsmøte. F.v. Styreleder Vegard Smenes og oppdrettere Anne Bakke Handeland og Frode Handeland. Foto: Turi Nordengen.

Genos høyeste utmerkelse for 2021 til okse fra Vestland

Genos avlsstatuett for 2021 gikk til oppdretter Anne Bakke Handeland og Frode Handeland fra sveio i Vestland. De mottok denne for NRF-oksen 12172 Dynjo. Prisen ble overrakt under Genos årsmøte 28. mars.

Genos avlsstatuett blir tildelt oppdretter av den beste norskfødte eliteoksen, som er vedtatt brukt i foregående kalenderår. Rangeringen blir gjort etter samlet avlsverdi, og oksen må være brukt som eliteokse i Norge. Vedtak om avlsstatuett blir gjort etter første avlsverdiberegning i januar (påfølgende år).

12172 Dynjo lå på hele 50 i samlet avlsverdi ved første avlsverdiberegning i 2022. Han ble for første gang eliteokse i oktober 2021, og har toppet listen siden han ble NRF-eliteokse. Dessverre ble oksen slaktet sommeren 2021 på grunn av en skade. Heldigvis hadde vi et lager etter oksen, så han kunne brukes som NRF-eliteokse.

Stor avlsinteresse

Det er Anne som er avlssjefen på gården i Sveio i Vestland. I tillegg jobber hun i full stilling som semintekniker. Hun er svært avlsinteressert, og tar GS-prøver (DNA-prøve) av alle kvigekalver, samt en god del kyr. I tillegg til 12172 Dynjo har de solgt to kviger til Geno som har produsert embryo på Store Ree. Disse er nå tilbake på gården igjen, og den ene venter kalv etter 12172 Dynjo.

Anne forteller at hun tilfeldigvis oppdaget inne på kukontroll-sidene at oksekalven var interessant for Geno før hun mottok brev om det. 12172 var helt oppe i 52 i avlsverdi, men Anne var selvsagt spent på om det var andre som kunne matche dette. Oksen kom ut i dunkene i oktober, og da året var omme var det klart at det ikke var noen andre NRF-okser vedtatt brukt i 2021 som hadde like høy avlsverdi som Dynjo.

NRF-eliteoksen 12172 Dynjo. Foto: Jan Arve Kristiansen

Statutter for avlsstatuett

Genos avlsstatuett blir tildelt oppdretter av den beste norskfødte eliteoksen, som er vedtatt brukt i foregående kalenderår. Med vedtatt brukt menes første gang oksen blir tatt ut som eliteokse. Rangeringa blir gjort etter samlet avlsverdi.

Dersom flere okser ender på samme avlsverdi, skilles de med desimaler. Oksen må være brukt som eliteokse i Norge. Vedtak om tildeling av avlsstatuett blir gjort etter første avlsverdiberegning i januar (påfølgende år).

Tildeling av avlsstatuett vedtas i styret og offentliggjøring foregår rett i etterkant av dette. Avlsstatuetten kan deles ut kun en gang per okse. Avlsstatuetten deles ut på Geno sitt årsmøte.

Geno sin avlsstatuett er en kalv støpt i bronse, festet på sokkel, med inskripsjon. I tillegg utbetales en pengepremie på 10 000kr.