Foto: Norges sjømatråd

Røkt laks gikk viralt i ny påskekampanje

Godfisk gjennomførte en vellykket påskekampanje i sosiale medier i samarbeid med Startsiden. Her var røkt laks favoritten.

Kampanjen inneholdt engasjerende innhold tilpasset påsken, med fokus på røkt laks, reker og sild.

Økt salg av røkt laks og ørret i påsken

- Å utnytte høytider og sesonger som forbindes med de ulike sjømatartene er viktig for oss. Vi nordmenn er glade i tradisjoner, og når påsken kommer, øker også salget av røkt laks og ørret kraftig. Påsken blir ikke den samme uten røkt laks til frokosten, sier Agnete Bell, Manager Norge i Sjømatrådet.

Agurkmaki med røkt laks gikk viralt

Kampanjen ble vist i sosiale medie-kanalene til både Godfisk og Startsiden og leverte gode resultater. Spesielt en video på agurkmaki med røkt laks utmerket seg. Den gikk viralt med 438.100 videoavspillinger på Facebook alene.

Til sammenligning får en videopost på Facebook i snitt 18.400 videoavspillinger de første 30 dagene, noe som inkluderer både organisk og betalt trafikk. Omtrent 80 prosent av avspillingene ble registrert i Norge. Resten av trafikken kom fra Danmark og Sverige.

Video skapte høyt engasjement

- Videoen på agurkmaki med røkt laks hadde en gjennomsnittlig seertid på hele 25 sekunder. For å sette det i perspektiv: En gjennomsnittlig seertid på opp mot 10 sekunder regnes som godt. Dette vitner om at røkt laks skaper høyt engasjement, fordi seertid er det viktigste parameteret. Resultatet bekrefter at organisk trafikk er mulig, også på Facebook, sier Bell.

Tilpasset markedsføring

Innholdet i kampanjen ble også tilpasset andre sosiale medie-kanaler og har fått god fart også der. Også resten av videoene som ble distribuert for godfisk.no i perioden, har levert godt over snittet for video på Facebook i Norge.

- Dette tyder på at videoer som viser hvordan man kan lage mat engasjerer mange i målgruppen. Det viser også at det å tilpasse markedsføringen til ulike sesonger og høytider kan være en effektiv måte å øke engasjementet og salget på. Det er derfor planlagt flere uttak med Startsiden til høsten, avslutter Bell.

Trym Eidem Gundersen

Direktør region Norden 958 40 957

Godfisk

Godfisk er Sjømatrådets merkevare og avsender rettet mot forbrukere i Norge. Godfisk skal gi deg og din familie inspirasjon og kunnskap om sjømat og bidra til at det blir enklere å velge fisk og skalldyr oftere.

Godfisk
Stortorget 1