Bilde: Julia Marcusson, regiondirektør i Manpower Østlandet.

Girlpower i Manpower

Julia Marcusson (31) har gått gradene i Manpower. Hun satte seg tidlig et mål om å få sin første lederjobb før hun fylte 30 år. Som 28-åring nådde hun målsetningen.

Ifølge SSB var antall kvinnelige ledere i Norge 37 prosent i 2019. I bemanning- og rekrutteringsbyrået Manpower er statistikken annerledes. Selskapet ledes av Sølvi Spilde Monsen og ledergruppen er jevnt fordelt mellom kvinner og menn.

Regiondirektør for Manpower Østlandet, Julia Marcusson, tror hun vet en av årsakene til hvorfor færre kvinner enn menn blir ledere.

– Vi ser et skille mellom kvinner og menn når de søker jobb. Kvinner tenker ofte at de må oppfylle samtlige krav i en stillingsannonse, for å være kvalifisert for å søke en jobb de har lyst på. Menn er derimot mer uredde og søker selv om de sjekker av på kun tre av fem krav. Derfor er det viktig at både kvinnelige og mannlige ledere bygger opp sine kvinnelige ansatte til å bli modigere tidlig i karrieren. Et dytt i riktig retning, er det eneste som skal til for mange, sier hun.

Fikk drømmejobb som 15-åring

Som 15 åring, kom Julia over drømmejobben. Hjemkommunen hadde lyst ut sommerjobber og de trengte to personer til å jobbe i båthavnen. Stillingene var populære og nåløyet trangt. Julia konkurrerte med flere hundre andre ungdommer.

– Faren min var tydelig på at nøkkelen til å skille seg ut var en god og tilpasset søknad. Jeg måtte tenke over hvorfor jeg var en god kandidat og skrive søknaden selv.

– Jeg er tilnærmet oppvokst på sjøen. Faren min drev eget båtfirma og dro meg ut på sjøen i all slags vær. Jeg hadde altså erfaring og ikke minst interesse. Men jeg måtte også få frem at jeg var glad, læringsvillig, trivdes med fysisk arbeid, og at jeg alltid møtte opp til avtalt tid.

15 år gamle Julia fikk drømmejobben på båthavnen.

– Tilbakemeldingen jeg fikk fra arbeidsgiveren var at søknaden min var unik. Han merket hvor mye jeg hadde lyst på jobben, og at jeg klarte å overbevise han om at jeg var den riktige kandidaten for jobben. Gjett om pappa og jeg ble glad, sier Julia entusiastisk.

Lederne på kundeservice inspirerte

Etter videregående fikk Julia fulltidsjobb innen kundeservice. Det inspirerte henne på uventet vis.

– Det var en stilling med knalltøffe mål og krav. Hvert minutt telte og du kunne bare ta pauser til gitte tider. Jeg var ikke nødvendigvis toppscorer på alle KPI’er, men fikk etter hvert utvidet ansvar fordi jeg var til å stole på, hadde god arbeidsmoral og leverte stabile resultater over tid.

– Her ble jeg for alvor fasinert av ledelse. Jeg merket hvordan de gode lederne tok vare på oss, og klarte å motivere oss på en dårlig dag hvor de mindre fornøyde kundene stod på rekke og rad.

Den positive ledererfaringen fra kundeservice ble en viktig grunn til at Julia bestemte seg for å studere HR på Mittuniversitetet i Östersund. Her fikk hun sin første lederjobb som leder for fadderuken.

– Jeg elsket å være leder for fadderuken. Jeg tror det var fordi jeg ville jobbe med mennesker, samtidig som jeg hadde stålkontroll på planleggingen.

Søkte på Manpowers interne lederprogram

Etter studiene jobbet hun to år som rådgiver i Arbeidsformidlingen, «Sveriges NAV», før hun i 2016 startet som rådgiver i Manpower Norge. Det startet med et vikariat, som gikk over i fast stilling, en mulighet som har betydd alt for hennes karriere videre.

Etter noen år i Manpower kom sultfølelsen etter å få jobbe med ledelse, og da søkte hun på det interne lederprogrammet i ManpowerGroup «Future Leader Program». Dette ble en milepel, og en svært viktig læring hun aldri ville vært foruten. Etter fullført program søkte Julia på en intern lederstilling, og fikk som 28-åring jobben som avdelingsleder for små og mellomstore bedrifter og avtalekunder i Oslo.

– Jeg tror at jeg har nådd dette målet, fordi jeg viste tidlig at jeg ønsket å bli leder. Jeg har alltid grepet de mulighetene jeg har fått, vært meg selv og gjort det som føles riktig. Hun fortsetter:

– I Manpower jobber vi bevisst med å løfte frem unge talenter og lytter aktivt til hva de vil. Samtidig er det viktig å poengtere at alle har hovedansvaret for egen utvikling. Du må vise initiativ, rekke opp hånden og tørre å sette deg selv utenfor komfortsonen for å lære.

Råd til unge ledere

Julia er tydelig på at man må lære av erfaringene man får ved å feile. Ingen får til alt med en gang, og selv når det gjør skikkelig vondt – tilegner du deg den kunnskapen du trenger for å mestre lignende situasjoner i fremtiden. Av og til kan ting være tøft, men det er ikke farlig.

– Jeg har gjort og gjør fortsatt feil. Du kan aldri bli 100 prosent sikker på om en beslutning er riktig eller gal. Du må lære deg til å handle på det du tror er rett.

Hun har også klare råd til unge jenter som ønsker å bli gode ledere.

– Du må tørre å vise hva du vil med både pondus og ydmykhet. Deretter skal du selv ta ansvar for å skape reisen mot målet ditt. Ingenting kommer gratis. Mange tror at du må jobbe mye overtid for å bli leder. Jeg tror nøkkelen heller ligger i å jobbe smart og ha en god mentor som kan gi deg råd på veien.

– Den viktigste jobben som leder er å se og utvikle dine ansatte, og lede dem i en tydelig retning med klare forventninger. For å lykkes må du ha stamina, et sterkt driv og ambisjoner på dine og dine ansattes vegne. Men for å kunne ta vare på andre, må man også ta godt vare på seg selv. Alle trenger et sted hvor man kan hente energi, energi som du senere bruker på jobb sammen med dine ansatte. Det siste er ett av mange gode råd jeg fikk fra min tidligere leder og mentor, Richard Øverland, avslutter Julia.

Om Manpower

Manpower er Norges største og ledende bemanningsbyrå. Vi bemanner og rekrutterer til privat og offentlig sektor. Siden starten i 1965 har vi bistått med å få over en halv million mennesker i jobb, og hvert år er nærmere 20 000 dyktige mennesker i jobb gjennom oss, via rekruttering eller innleie. Solid erfaring, innovative og fleksible løsninger, samt DNV GL sertifiserte rådgivere gjør oss til den komplette leverandør for våre kunder.