Bilde: Istock

Skrive CV for første gang? Husk at all kompetanse og erfaring teller!

Unge arbeidssøkere eller nyutdannede får ofte ikke frem egen kompetanse når de skriver CV, sier John-Arne Garmann i Manpower.

John-Arne er rekrutteringsrådgiver hos Manpower i Tønsberg og har sett alle de klassiske CV-feilene.

Jon Arne Gramann
Jon Arne Garmann, Manpower Tønsberg

Mange unge eller nyutdannede har lite eller ingen arbeidserfaring, og det kan derfor være krevende å få laget en god CV. Men husk at all kompetanse og erfaring teller.

-Mange har mer kompetanse enn de tror, det gjelder bare å vite hva som er relevant å ta med i en CV selv uten mye arbeidserfaring. Alt av frivillig arbeid, hobbyer og annen erfaring må med. Jeg pleier å si at jeg aldri har møtt noen som ikke har erfaring. Alle har levd et liv, sier Garmann.

All erfaring teller

-Aller først må du sette deg inn i hva stillingen etterspør. Deretter må du tenke gjennom hvordan dine erfaringer kan benyttes i søknaden. Og da er det viktig at du får med alt du har gjort. Kanskje fikk du utvidet ansvar da du jobbet på bensinstasjonen? Det viser at du kan bygge tillitt. Har du hatt verv på skolen eller i russetiden, jobbet som fotballtrener eller vært aktiv i en frivillig organisasjon? Det viser engasjement. Kanskje fikk du også lederansvar? Gode tilbakemeldinger fra leder eller kunder? Få det med, sier han.

Erfaring fra spill og sosiale medier teller også

Har du drevet med e-sport eller vært over gjennomsnittet aktiv på sosiale medier er det nyttig informasjon for arbeidsgiver. Det er det mange unge som ikke er klar over.

-Dagens unge er ressurssterke. Mange har drevet med spill, programmering eller innholdsproduksjon på sosiale medier. Denne erfaringen er direkte overførbar til arbeidslivet, sier Garmann.

Selv din private Instagram-konto kan være avgjørende.

-Jeg husker en søker med en bachelor i markedsføring som søkte på en bankjobb. Han hadde ingen relevant erfaring fra arbeidslivet, men hadde brukt mye tid på video- og bilderedigering på Instagram. Det bidro til at han fikk jobben og han gjort stor suksess som innholdsprodusent og grafisk designer hos sin nye arbeidsgiver. I sin CV og søknad, og i påfølgende samtaler, klarte han å omsette sin erfaring til å være den relevante og etterspurte kompetansen arbeidsgiveren så etter.

Søk råd fra andre

Et godt råd når du skal skrive CV er å sparre med noen du kjenner. De kan hjelpe deg med å formulere erfaringene dine slik at det passer med hva arbeidsgiver ser etter.

-Snakk med en venn eller slektning om hva du bør fremheve. Alternativt kan du ta kontakt med en rekrutteringsveileder. Bare husk å ta kontakt i god tid før søknadsfristen. Ingen liker å bli rådspurt når fristen er kort, sier Garmann.

Tilpass alltid CV-en til søknaden

Mange bruker samme CV til ulike søknader. Det er dumt. Ulike jobber krever ulik kompetanse. Derfor må CV-en alltid tilpasses jobben du søker.

- Er det mange søkere, har arbeidsgivere ikke tid til å gå gjennom alle søknadene. Da er det CV-en de ser på. Derfor er det avgjørende at du klarer å få frem akkurat den kompetansen de etterspør.

I tillegg er det alltid fint å starte CV-en med en kort beskrivelse av deg selv; Din kunnskap basert på erfaring, utdannelse eller andre formelle sertifiseringer, avslutter Garmann.

Rekrutteringsspesialistens fem tips til CV-skriving:

1. All erfaring teller! Har du lite eller ingen arbeidserfaring må du finne ut hva du har av annen relevant erfaring du kan ta med på CV-en din. Få med erfaring fra verv på skolen, russetid, trenerjobber eller arbeid i frivillige organisasjoner. Alt dette kan ha gitt deg nyttig og relevant kompetanse for jobben du søker på.
  2. Erfaring fra gaming og sosiale medier teller også. Har du drevet med e-sport, programmering eller innholdsproduksjon på sosiale medier som bilde- og videoredigering, må du få det med.
  3. Søk råd fra andre. Få noen til å hjelpe deg med å formulere erfaringene dine. Eventuelt kan du få råd fra en profesjonell rekrutteringsveileder.
  4. Tilpass CV-en til søknaden. Mange bruker samme CV til ulike søknader. Det er en klassisk feil. Er det i tillegg mange søkere, er det CV-en som avgjør. Skreddersy derfor alltid CV-en til stillingen du søker på.
  5. Start CV-en med å skrive en intro om deg selv. Førsteinntrykket teller like mye i jobbsøkerprosesser som i andre sammenhenger. Start derfor med å få frem hvem du er, og hvorfor akkurat du passer til stillingen.

Om Manpower

Manpower er Norges største og ledende bemanningsbyrå. Vi bemanner og rekrutterer til privat og offentlig sektor. Siden starten i 1965 har vi bistått med å få over en halv million mennesker i jobb, og hvert år er nærmere 20 000 dyktige mennesker i jobb gjennom oss, via rekruttering eller innleie. Solid erfaring, innovative og fleksible løsninger, samt DNV GL sertifiserte rådgivere gjør oss til den komplette leverandør for våre kunder.