Den herlige galskapen i en kommunikatørs arbeid

Den herlige galskapen i en kommunikatørs arbeid

Som moderator er ansvaret mitt blant annet å sikre at det er tydelige og gode overganger mellom de ulike segmentene og talerne, slik at publikum klarer å forholde seg til alt innholdet de presenteres for. Da jeg satte meg ned for å reflektere over Mynewsday 2022 slet jeg med å oppsummere. Vi hadde en fantastisk bredde i temaer og tok opp så mange spesifikke, dyptgående, og noen ganger også eksistensielle spørsmål. Hvordan i all verden kan jeg sette sammen én sammenhengende refleksjon på alt det?

Jeg mener, hvordan kan jeg skrive en og samme tekst om:

• logikken bak Nikes Swoosh
  • blokkjedenes lovnad om omfordelt makt og eierskap
  • å få hele 29 partnerskap til å godkjenne innholdet i en pressemelding
  • å ligge i forkant av algoritmene og hvordan plattformene kan endre dem
  • å finne den beste måten for å samle og analysere data, samt ta grep basert på den
  • å manøvrere intern politikk når organisatoriske grenser mellom markedsføring, kommunikasjon og salg endres
  • kommunikasjon i tider preget av krig, polarisering og geopolitisk ustabilitet

Og – litt etikk også. Hvordan skal vi balansere innholdsproduksjon, kampanjer og raske resultater, og samtidig være etikkens og bærekraftens ubehagelige og spørrende stemme?

Det var da det gikk det opp for meg at listen over faktisk gir fullstendig mening. Dette er en vanlig dag i arbeidslivet for mange av oss. Dette brede, gale spekteret av emner er faktisk en naturlig del av yrket vårt. Det som tidligere krevde ulike avdelinger og flere ulike erfaringer og egenskaper er nå noe mange av oss i det minste er nødt til å ha en grunnleggende forståelse for (og helst en mening om). Uansett om vi orginalt var markedsførere eller kommunikatører, PR-spesialister eller innholdsprodusenter, designere eller webutviklere – vi forholder oss alle til en tilsynelatende umulig og konstant skiftende rekke av spørsmål.

Så hvis du er litt trøtt idet årets siste kvartal nærmer seg slutten, se deg i speilet og si til deg selv at du gjør en god jobb. Og om du noen ganger føler at det er litt for mye på en gang, minn deg selv på at det er få jobber som gir deg muligheten til å utvikle så mange ferdigheter og lære så mye i arbeidstiden. Og for å være tydelig: Det er ganske fantastisk, men det er også galskap. Og antageligvis ikke bærekraftig. Men uansett hvor overveldende det høres ut, hviler stadig flere av sjelene til bedrifter og organisasjoner hos oss innen kommunikasjon og markedsføring. Og det er slik det skal være.

Derfor – uavhengig av om dette blogginnlegget fikk deg til å bli mer interessert i innholdet fra Mynewsday, du deltok på arrangementet og har kommet tilbake for å se på innspillingen, eller likte det du så og ønsket å dele det med en kollega, kan jeg love deg følgende: Uansett tittel og spesialisering – du kommer til å finne noe nyttig og handlingsdyktig i hvert eneste segment. Fordi det er en naturlig del av jobben vår.

Ta vare på hverandre idet vi er i ferd med å lukke enda et intenst, begivenhetsrikt og noen ganger overveldende år.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no