God kommunikasjon krever mer enn god kommunikasjon

Blogginnlegg -

God kommunikasjon krever mer enn god kommunikasjon

Tidligere handlet kommunikasjon om å skape overbevisende budskap og formidle historier. I dag – selv om det fortsatt er en sentral del – er det ikke nok. Og det har det heller ikke vært på en god stund. Arenaen for kommunikasjon har endret seg, og i dag forventer forbrukerne at kundereisen deres er sømløs, og erfaringene de gjør seg på veien spiller en stor rolle når de skal velge varemerke, produkt eller tjeneste. Likevel er det altfor mange selskap som fortsatt ikke har tilpasset seg disse nye behovene og kravene når det kommer til kommunikasjon.

For hvor skal du egentlig begynne?

For å nå gjennom strømmen og kaoset av innhold i dag, er datadrevet innsikt, smartere analyse, markedsføringsteknologi – såkalt MarTech, og kreative måter for å spre informasjon og budskap, helt avgjørende for ethvert varemerke. Og for å gjøre dette må du mest sannsynlig involvere folk, data, prosesser og teknologi.

I CMO goes TECHs nylige MarTech-rapport for 2022*, har Sverige, overraskende nok, blitt hengende etter når det kommer til markedsføringsteknologi, sammenlignet med resten av Europa. Sverige som marked skiller seg spesielt ut. Det er andre europeiske marked som også skiller seg ut i negativ forstand, men ikke så tydelig som Sverige. Hvordan kan dette være tilfellet i et av de mest modne, digitale landene? Det viser seg at vi har mangel på dataanalytikere som kan samle og håndtere relevant data, som jo er selve grunnlaget for å ta datadrevne avgjørelser. Mange selskaper mangler altså selve kjernen. Det ser også ut til å være mangel på teknologikyndige markedsførere som kan håndtere alt fra kompleks markedsføringsteknolog og innhold til utvikling av varemerket sett fra et omnikanalperspektiv – altså å jobbe integrert med flere kanaler for en mer helhetlig opplevelse. Hva er den hemmelige oppskriften på et mer vellykket marked og hva må svenske markedsførere, og andre som scorer lavt i Europa, gjøre for å komme tilbake på topp hvor de hører hjemme?

Sikre rett kompetanse nå!
Uten rett personer og riktige prosesser, kan du ikke realisere markedsføringsplanene dine. Med et så nytt, bredt og komplekst arbeidsområde, trenger du altså dyktige folk. Folk som dekker alt fra dype dataanalyser til ytelse og bygging av merkevaren, samt en markedsføringssjef som fullt og helt forstår dette og kan drive den overordnede agendaen som en del av en ledergruppe.

Vi har identifisert to metoder i letingen etter hvordan en skal finne ferdighetene – de som scorer dårlig foretrekker å utdanne eller trene eksisterende personale, mens de som scorer høyt rekrutterer ekspertene eller tar inn eksterne for å få kunnskapen raskt.

Det spiller ingen rolle hvilken vei du velger. Sørg bare for at du får det på så raskt at du ikke mister konkurranseevnen. Gartners nylige undersøkelse snakker for seg selv når den viser til at markedsførere kun bruker 42 % av markedsføringsteknologi-kapasiteten sin på grunn av mangel på kompetanse. Du har kanskje investert i avansert MarTech, men har såvidt noen som kan håndtere det? Hvordan har du da tenkt å vise forretningsverdien i MarTech-investeringene dine?

Data- og kundeinnsikt – det som muliggjør kreative kampanjer og initiativ
Uten å kjenne til kundene eller dataen har vi ingenting. Data gir oss innsikt i hvem vi skal snakke med, når vi skal snakke med dem, og på hvilken måte.

Å samle, strukturere og gjøre all dataen tilgjengelig over flere avdelinger er nøkkelen bak å kunne gi den beste kundeopplevelsen og de beste kampanjene med høyest mulig kreativitet samtidig som du sikrer at du når din bestemte målgruppe – både kommersielt og i et varemerke-perspektiv.

Lavtskårende selskap som de i Sverige, scorer lavt på å samle og bruke data. Fokuser ligger på å drive kjøp, salg, profitt og optimalisering av markedsføringen. Europeiske selskap derimot, som scorer høyt, ser allerede ut til å ha dette på plass. FOkuset deres har flyttet seg til retention og å analysere data, som gir dem mulighet til å identifisere nye forretningsmodeller med bevis forretningsverdi.

Vi streber alle etter å finne de beste innsiktene og ideene for å tiltrekke oss kundene B2B og B2C, men hvor forberedt er du? Har du ressursene, kompetansen og innsikten du trenger for å møte fremtidens krav på kommunikasjon, for å virkelig nå gjennom bruset?

Les Martech-rapporten og sjekk hvor selskapet ditt passer inn i «Martech-modenhetsskalaen». Skårer du høyt i likhet med de aller fleste selskapene i Europa, eller havner du langt ned, som flertallet av respondentene i Sverige?

Vil du lære mer om å skape høyt-presterende kunde- og varemerkeopplevelser med høy kommersiell verdi, anbefaler jeg at du deltar på Mynewsday 2022 – årets store PR-arrangement, for tilgang til kunnskap, verktøy og suksessfaktorer fra høytskårende selskap som Samsung og Synsam – i tillegg til våre mange års erfaring fra ulike industrier.

Vi ses 16. november! Meld deg på her.

Forfatter: Gül Heper-Jämterud