​Hvorfor skal vi bry oss om influencer relations?

​Hvorfor skal vi bry oss om influencer relations?

Den digitale revolusjonen og rekkevidden man nå har tilgang til via internett og spesielt sosiale medier, har gjort det mulig for alle å bli en influencer. Muligheten til å påvirke er nå større enn man kunne drømme om for bare ti år siden.

”Influencer relations” har blitt hyppig brukt innen markedsføring og kommunikasjon i det siste, og brukes for å beskrive verdifulle relasjoner med individer som har påvirkningskraft innen et emne.

Det er egentlig ikke noe nytt at merkevarer ønsker å samarbeide og engasjere personer som deres publikum påvirkes og inspireres av. Forskerne Lazarfeld & Katz jobbet med påvirkningsteori allerede på 40- og 50-tallet, og utviklet  tostegshypotesen. Gjennom sitt vitenskapelige arbeid kom de frem til at politiske opinionsledere og personlige relasjoner har større innflytelse på velgere enn massemediene under presidentvalg.

Men hva er egentlig en influencer?

En influencer er en anerkjent ekspert eller ”thought leader” - en folk lytter til innen et bestemt emne. Men mest av alt, har en influencer makt til å inspirere andre med nye ideer, endre atferd og motivere dem til å gjøre en handling.

Hvordan ser en influencer ut?

Verktøyet Traackr sin  influence-mapping er svært relevant sett i lyset av influencer relations og markedsføring.

For oss som jobber mot bedriftsmarkedet og PR-, kommunikasjon- og markedsmedarbeidere, er det viktig for oss å ha en relasjon til de menneskene som våre kunder og potensielle kunder ser til for inspirasjon.

Eksempler på dette er juryen med eksperter som vi samler når vi skal kåre Årets Nyhetsrom, og de som står på scenen og hoder foredrag under vårt årlige PR- og kommunikasjonsarrangement, Mynewsday.

Hvordan burde man jobbe med influencere?

Tradisjonelt sett pitcher man en historie til media. Hvorfor ikke tenke litt bredere og pitche historien til influencers? Ikke alle historier vil være relevante for alle, men begynner man å tenke bredere vil man sannsynligvis nå nye målgrupper som man ikke har fokusert på tidligere.

Hvordan identifiserer man hvem som er viktige for din bedrift? Hvordan tilnærmer man seg disse personene? Og hva kan man egentlig be om eller forvente å få ut av en slik relasjon.

Her er fem tips for å komme i gang

1. Mål

Start med dine mål. Vil du samarbeide med en influencer for å skape innhold? Vil du at de skal spre et budskap som for eksempel leder til økte påmeldinger til nyhetsbrevet? Å se på korrelasjonen mellom influenceren sin aktivitet og det du ønsker å oppnå er ofte basert på sunn fornuft.

2. Hold fokus

Suksessen får du hvis du klarer å holde fokus. Prøv å legg innsatsen rundt et spesielt tema. For eksempel var kjernen i vår influencer-strategi i fjor å bygge relasjoner med andre mennesker som er tilhengere av digitale nyhetsrom. Målet vårt var å øke merkevarekjennskapen vår blant disse påvirkerne. Dette gjorde det mulig å konsentrere seg om en gruppe mennesker i våre hovedmarkeder.

3. Samarbeid for å skape kredibilitet /troverdighet

En suksessfaktor er at influencerene man jobber med passer godt sammen med merkevaren. Å samarbeide med en som vanligvis ville snakket med ditt ønskede publikum vil naturligvis gi mer integritet og troverdighet.

Caroline Berg Eriksen er et godt eksempel på dette. Hun skriver blant annet mye om kosthold og trening, og når da naturlig ut til lesere med samme interesser. Merkevarer som ønsker å fremme produkter som for eksempel treningsklær, har god tilgang på denne målgruppen via er samarbeid og synlighet på bloggen til Berg Eriksen.

4. La dine influencers være med å skape

Influencere kan bringe kreativitet til bordet på lik linje med kredibilitet. Det er nødvendig å ha et åpent sinn når du kontakter en person og oppmuntrer dem til å komme med innspill og ideer til samarbeidet. I tillegg til at eierskap er en motivasjonsfaktor når man setter i gang en ny idé.

5. Åpenhet fører til tillitt

Jobber du sammen med noen som promoterer din merkevare eller ditt produkt, gjør det tydelig og la de komme med ærlige mening.

Dine influencer relations kan ta din merkevare til et nytt nivå, øke din kredibilitet, merkevarekjennskap, lojalitet og dine inntekter.

Name of Image

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no