Meet the moderator of Mynewsday 2021 - Elin Ahldén

Blogginnlegg -

Meet the moderator of Mynewsday 2021 - Elin Ahldén

Et stort event trenger en god konferansier og vi i Mynewsdesk er stolte av å presentere kommunikasjonsspesialist, rådgiver og grunnlegger av Lennox PR, Elin Ahldén som årets konferaniser av Mynewsday 2021. Elin er en merittert fagspesialist innenfor bransjen og vi ser frem til å høre Elin dele sine erfaringer og gi oss faglig innsikt om PR- og kommunikasjon gjennom dagen.

Som konferansier av Mynewsday 2021, hva er det du ser mest frem til i årets event?
Det jeg gleder meg mest til er at vi endelig kan diskutere fremtiden igjen! Verden beveger seg i et forrykende tempo og nå har vi holdt pusten i mer enn et år. Jeg ser virkelig frem til å snakke om hva som er fremtiden.

Det vrimler av stemmer i dagens medielandskap og det er mange som prøver å få frem sitt budskap, hva er dine beste tips for å bli hørt?
Emosjonell og intellektuell relevans er viktig. Et godt svar er ingenting, hvis ingen stiller spørsmål. En god idé er ingenting, hvis det ikke engasjerer oss emosjonelt. Når det er sagt, med færre mediehus og derav skribenter, så handler det også om en god posjon flaks. Man kan ha den beste pitchen innenfor et super relevant emne og fortsatt er det ikke nok til å nå gjennom på grunn av omstendighetene. Det er kjedelig, men det er en del av å være i denne bransjen.

Hvordan fungerer du i din nåværende rolle?
Det å være konsulent innebærer å bygge en livslang erfaring, og med det mener jeg at vi blir betalt for å utvikle vår egen kunnskap hver eneste dag. Det kan være ganske slitsomt! Allikevel minner jeg meg selv på at det er viktig å bevare mine kommunikasjonsegenskaper, slik at jeg forhåpentligvis opprettholder de basiskunnskapene jeg har.

Du har en lang karriere innenfor PR og kommunikasjon, hvilke trender tror du vil ha en påvirkning i markedet i de kommende årene?
Jeg tror at grensen mellom intern og ekstern kommunikasjon vil fortsette å løses opp. PR prosjekter fremover vil kreve mer intern kommunikasjon og andre former for kommunikasjonsevner, og omvendt. De emnene vi jobber med begynner å bli ganske komplekse - det er alt fra bærekraft, til inkludering, til å ta tak i verden etter pandemien.

Fra ditt ståsted som konsulent, kan du gi oss dine beste PR råd?
Verdsett dine kjerneverdier. Aldri bli så senior at du ikke kan brette opp ermene å gjøre en junior jobb, fordi det er ofte det man faktisk gjør. Du kan ikke være en god rådgiver for dine klienter hvis du ikke kan gjør det, og hvis du ikke være en god rådgiver hvorfor skal du da i det hele tatt være i rommet?

Mynewsday er et av Nordens største arrangement for markedsførere, PR-fagfolk og kommunikatører. Arrangementet finner sted 11. november, og årets tema er The Future of PR and Communications. Sørg for at du ikke går glipp av det ved å registrere deg helt gratis her!