Mynewsday 2021 - Write well, be understood

Mynewsday 2021 - Write well, be understood

Vi presenterer Christine Calvert – Norges eneste tekstdoktor og en av hovedtalerne på Mynewsday 2021. Christine har jobbet med skriving og kommunikasjon i over 30 år. Det har gitt henne en dyp forståelse av hvordan, og hvorfor, man skaper gode historier. Dette og skrivingens fremtid skal hun snakke om på Mynewsday den 11. november 2021.

Christine har bakgrunn som tekstforfatter, global nettredaktør, kursholder og foreleser. Hun har blitt kåret til årets kursholder av Confex. Dessuten har hun skrevet bøkene Skriv for nettet – kort og godt, Skriv så det selger og Skriv godt, bli forstått. Hun er stolt av å kunne kalle seg Norges eneste tekstdoktor og holder foredrag om hvorfor det er så viktig å skrive gode tekster. På Mynewsday vil Christine snakke om hvorfor kommunikasjon vil forbli viktig selv om verden er i stadig endring.

Norges eneste tekstdoktor. Fortell oss om bakgrunnen for navnet!
Da jeg vurderte å starte eget firma, brukte jeg flere måneder på å tenke over hva jeg ville hjelpe folk med, og hva jeg kunne tilføre verden. Jeg laget lister over mange ulike navn og prøvde dem ut på potensielle kunder og venner. Det viste seg at «Tekstdoktor» ble en klar vinner.

Hvorfor er det viktig å skrive gode tekster?
Uansett hva vi jobber med, har vi behov for å skrive godt – enten det er en e-post for å overbevise noen om noe, undertekster til en film, forskningsrapporter eller markedsføringsmateriell. God skriving bidrar til godt omdømme, tillit og merkevarebevissthet i alle kanaler.

Hvordan vil det påvirke fremtidens kommunikasjon?
Selv om AR og VR, roboter og chatboter blir stadig viktigere, vil fremtidens kommunikasjon være menneskelig: en blanding av tekster, visuelle effekter, lyd, lukt og berøring (til og med bevegelse!) der forbrukeren er i førersetet, og der merkevareopplevelse og interaksjon er sentralt. Grunnlaget for vellykket kommunikasjon er en forståelse av hvordan vi kan formidle ethvert budskap på en meningsfylt måte til andre mennesker. Antikkens grekere og deres tanker om retorikk og historiefortelling er relevante den dag i dag, men vi må også forstå hver enkelt kommunikasjonskanal og målgruppen vår.

Hva synes du kommunikatører bør tenke på fremover?
Vi må alle tenke over hvilke verdier vi har. Hva har jeg egentlig lyst til å jobbe med? Hvordan kan jeg bidra til at verden blir et bedre sted? Hvordan kan jeg bruke tiden min på en meningsfylt måte? Hva er det jeg vet som andre mennesker trenger? Å være troverdig er avgjørende for at folk skal vise deg tillit og føle at du bidrar med nytte og verdi.

Hvordan holder du deg oppdatert på trender innen kommunikasjon og PR i din rolle?
Min viktigste kilde til kunnskap er alle de fantastiske folkene og firmaene jeg kjenner over hele verden. I tillegg liker jeg å lese fagbøker og delta på webinarer, og jeg eeeeeeelsker podkaster! Kan jeg få anbefale en?

Vær så god!
Hidden Brain. Og dessuten TED Radio Hour, Noble Blood, Fall of Civilizations, This American Life … De beste podkastene får meg til å føle meg som et bedre menneske.

Hva er ditt beste råd til de som vil komme i gang med skriving?
Bare sett i gang. Det spiller ingen rolle om de første utkastene er elendige. Du kan alltids skrive dem om senere.

Mynewsday er et av Nordens største arrangement for markedsførere, PR-fagfolk og kommunikatører. Arrangementet finner sted 11. november, og årets tema er The Future of PR and Communications. Sørg for at du ikke går glipp av det ved å registrere deg helt gratis her!