Mynewsday 2021 – Megatrends in PR and communication

Blogginnlegg -

Mynewsday 2021 – Megatrends in PR and communication

La oss introdusere Brian L. Due – en av årets inspirerende hovedtalere på Mynewsday. Brian har jobbet som konsulent, redaktør og forsker innen kommunikasjon, PR og markedsføring siden 2000. I dag er han lektor ved Københavns Universitet, hvor han forsker på fremveksten av ny teknikk og dens påvirkning på det sosiale liv. Foredraget hans på Mynewsdesk retter fokuset mot de største trendene som i nærmeste fremtid vil påvirke PR-feltet.

Brian er kjent for sitt arbeid på nye trender og konsekvensene av den digitale transformasjonen, som han nylig publiserte i boken Langt fra Silicon Valley: Digital transformation i danske virksomheder. Disse trendene, og hvordan de påvirker PR- og kommunikasjonsbransjen kommer til å være hovedfokuset i Brians foredrag på Mynewsday 11. november – samt råd om hvordan en kan henge med på denne utviklingen.

Foredraget ditt har fokus på trender, ny teknikk og hvordan det kommer til å påvirke mennesker innen PR- og kommunikasjonsbransjen i fremtiden. Hva kommer årets deltakere på Mynewsday til å lære?
Jeg kommer til å fokusere på fem megatrender etter korona, som har fått konsekvenser for PR og kommunikasjon:

• Den digitale omvendingen til å jobbe hjemmefra og et nytt blikk på kontorlokaler
  • Commtech, oppblomstringen av Metaverse og bruken av AI innen PR.
  • «Wokeness» og behovet for klima- og likestillingsinitiativ.
  • Den menneskelige kontakten og hvordan tankegangen rundt tjenestedesign har utviklet seg i en verden som stadig er i endring.
  • Etikk og utfordringene med å bruke data, den økende overvåkningskapitalismen og den voksende offentlige motstanden.

Du har en lang CV med mye erfaring fra over 15 år innen PR, kommunikasjon og markedsføring. Hvordan havnet du i rollen som lektor?
Jeg har en bakgrunn fra filosofi og samfunnskunnskap. Den første jobben min var som medredaktør i den danske publikasjonen Kommunikationsforum. Deretter ville jeg gå inn i den akademiske verdenen og tok en master innen innovasjonspraksis. Jeg fikk en jobb som assistent og senere som lektor ved Institusjonen for Nordiske Studier og Lingvistikk ved Københavns Universitet. Grunnen til at jeg liker den akademiske verdenen så godt, er at jeg synes det er en luksus å gå dykke ned i dyptgående forskning hver gang det tennes en liten gnist av nysgjerrighet rundt hva som skjer i verden.

I din rolle som professor på Københavns Universitet – hva er det viktigste budskapet du kan gi studentene?
Ha en lidenskap for noe. Finn ut hva som virkelig interesserer deg og bruk tid på å fordype deg i det. Våg å være kreativ og å tre utenfor den dogmatiske veien og dogmatiske paradigmer. Og jobb hardt. Ikke tenk for mye på en enkel karriere. Er du lidenskapelig og god på hva du enn gjør, kommer de interessante jobbene til å følge etter.

Hvilke evner tror du det er viktig å ha i fremtiden for å bli en vellykket kommunikatør?
Ikke alle mennesker innen kommunikasjon burde gjøre den samme jobben, men det vil garantert bli mindre PR-folk som skriver korte, enkle tekster fordi AI kommer til å gjøre den jobben. Mye kommer til å bli automatisert. Flere må derfor i stedet spesialisere seg på å være strategiske rådgivere eller rådgivere knyttet til merkevarebygging, interne prosesser, og/eller å skape svært kreativt innhold – eller gå i den mer tekniske retningen og være i stand til å jobbe med avanserte datasystemer med ekspertise i disse systemene.

Gi oss din største trend innen fremtidens PR og kommunikasjon
Nøkkelen er å alltid være relevant akkurat der kundene (eller de ansatte) er, og i fremtiden kommer alle i økende grad og konstant leve «fygitalt» (fysisk + digitalt). Våre fysiske liv kommer til å bli fordypet i stadig større digitale univers – i det som Facebooks Mark Zuckerberg kaller for et Metaverse i sine visjoner. Denne verdenen kommer til å bli fylt av budskap og reklame, og designet for å bli elsket av PR og kommunikasjon. Men, jeg er ingen teknologideterminist: Jeg tror ikke at teknologi avgjør utviklingen av vårt samfunns sosiale struktur og kulturelle verdier. Jeg tror ikke at teknologi er løsningen på alle problemer. Og jeg håper at vi kommer til å se fremveksten av digitale infrastrukturer som ikke styres av noen få store tech companies.

Mynewsday er et av Nordens største arrangement for markedsførere, PR-fagfolk og kommunikatører. Arrangementet finner sted 11. november, og årets tema er The Future of PR and Communications. Sørg for at du ikke går glipp av det ved å registrere deg helt gratis her!