​Priser i New York, London og Stockholm, men var det verdt det?

​Priser i New York, London og Stockholm, men var det verdt det?

Forrige uke vant Mynewsdesks Give a Beep-kampanje nok en gang priser, og denne gangen var det i Stockholm.

Kampanjen var en del av Mynewsdesks 100 Million Challenge, og ble laget for Hövding. Formålet var å vise at innovativ bruk av kommunikasjonsteknologi og kreativ tilnærming til historiefortelling kan bidra til at hvilken som helst virksomhet kan nå 100 millioner mennesker. Vår utmerkede partner på prosjektet var Edelman Deportivo.

Over de siste månedene har kampanjen mottatt åtte priser i henholdsvis New York, London og Stockholm.

D&AD & Advertising Week (New York)

• Impact Award

The Drum – Marketing can Change the World Awards (London)

• Innovation of the Year
  • Best use of Technology
  • Chairman’s Award

Spinn Gala (Stockholm)

• Best Digital Campaign of 2016
  • Most Innovative Campaign of 2016
  • Silver – Best PR Campaign of 2016

100 Wattaren (Stockholm)

• -75 Wattaren New thinking 2016

Mynewsdesk og Edelman Deportivo har fått mye anerkjennelse innad i bransjen for deres kreative og innovative bruk av teknologi, men det er et spørsmål som gjenstår å stilles: Sett bort fra prisene, hva har kampanjen oppnådd? Det er trolig det viktigste spørsmålet for meg og mange andre ledere.

Tilgi meg for at jeg har vært ganske kynisk hva angår markedsførings- og kommunikasjonspriser. Etter å ha vært i bransjen noen år nå har jeg sett disse prisene og fuktige champagne-middager som en markedsføringstaktikk for byråer, og en øvelse i å bygge opp individers ego og organisasjoner som strengt tatt kunne trengt en liten dose ydmykhet fra tid til annen.

Sakte med sikkert begynner min holdninger å endres fordi jeg ser at priser simpelthen er en anerkjennelse av hva man har oppnådd. Så lenge dette er klart for både klient og byrå, så fortjener alle et glass med champagne.

Dette er hva jeg mener vi oppnådde med The 100 Million Reach Challenge og Give a Beep-kampanjen.

Kreativitet
I en verden med stadig mer automatisering og  hvor data driver de fleste markedsorganisasjoner, burde kreativitet være grunnmuren. Markedsførere må fortsette å bruke kreativ historiefortelling på tvers av eksisterende og nye kanaler for å bygge relasjoner til mennesker.

Differensiering
Innen mange industrier er sannsynligheten stor for konkurrentene dine har tilsvarende produkter, organisasjoner, digitale verktøy og markedskanaler som deg. Spørsmålet blir hvordan du skal skille deg ut og differensiere ditt produkt eller tilbud fra resten.

The 100 Million Challenge og ”Give a Beep” tillot oss å differensiere oss på følgende måter:

• Å sette våre kunder øverst, i dette tilfellet Hövding.
  • Å teste vårt eget produkt og teknologi med hell.
  • Å gi veiledning og gode eksempler på innovativ kommunikasjon – en tilnærming hvor vi foreslår å gjøre det samme som oss, heller enn at vi ber deg gjøre som vi sier fordi det er slik de fleste i bransjen gjør det.

Lev etter formålet
Mynewsdesks visjon er ”To release the full power of stories to inspire and spark positive change." Dette er akkurat dette vi ville oppnå med The 100 Million Challenge, og akkurat det vi gjorde med Give a Beep-kampanjen.

Mange ganger har jeg skrevet om den økende viktigheten av et formål innen markedsføring, og der jeg ser flest mislykkes nå er ved at de går til et byrå og bestiller ”formålsdrevne” kampanjer uten at de først har funnet formålet med sin egen virksomhet. Start der og tenk på det faktum at vi har beveget oss forbi økonomisk, funksjonell og emosjonelle fordeler hvor du må vise kunden hva du bidrar med til samfunnet, ikke bare styret.

Talent
Det tilfredsstillende med 100 Million og Give a Beep er at det var en laginnsats og alle vokste og utviklet seg. Vi var heldige som fikk jobbe sammen med en så sterk kreativ aktør som Edelman Deportivo, hvilkets rolle jeg anser for å være å strekke våre grenser med tanke på kreativitet og skrap gjennomføring.

Deres egenskaper sammen med de imponerende ferdighetene vi har på tvers av markedsavdelingen, innholdsproduksjon og demand betød at vi klarte å bruke kampanjen på tvers av alle plattformer og kanaler.

Data og ROI
Glem pressedekning, priser og alt annet kos, jeg hører deg spørre om den kvantifiserbare ROI til selve kampanjen.

For de av dere som har en lederrolle innen markedsføring vet at det er store utfordringer knyttet til dette, særlig innen B2B. Det er ingen enkelt oppskrift i en verden hvor alle kampanjer og innhold skal ta del i en kundereise. Når det er sagt så er dette hva dataen sier. I løpet av tiden kampanjen løp:

• 300+ leads ble generert kun ved prosessen hvor selskaper søkte om deltagelse i The 100 Million Challenge
  • 400+ leads kom til gjennom webinarer rundt gjennomføringen av kampanjen
  • 3,000 + leads og kunder ble introdusert for 100 Million / Give a Beep som en sentral innholdsplattform ved åtte ulike arrangementer i fire land
  • 100% + økning i leadgenerasjon sammenliknet med samme periode i fjor
  • 40% + økning i salgspipen sammenliknet med samme periode i fjor
  • 33% + økning i nysalg sammenliknet med samme periode i fjor

Det er både den harde og myke analysen og sannhetene om en av de mest suksessfulle kampanjene Mynewsdesk har gjennomført.

Selv i en verden drevet av data og prestasjonsmarkedsføring, hvor vi stadig vekk søker å optimere oppførselen i den digitale verden. Jeg tror alle ledere må trekke litt på smilebåndet til John Wannamaker, amerikansk markedsføringsguru, da han sa ”Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is, I don’t know which half”.

Prioriteringer og aktiviteter innen markedsføring vil alltid ha delte meninger, men jeg vet at i dette tilfellet så tillot investeringen oss å vise kreativitet, differansiering, muligheten til å levere på vår visjon, inspirere talent og levere sterke og konkrete bedriftsresultater. Jeg er veldig stolt av laget og kunne ikke bedt om mye mer.

Jonathan Bean, CMO Mynewsdesk

Innlegget er oversatt fra engelsk, og originalen finner du på Jonathan Beans egen blogg.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no