​#WeArePR: ”PR endres like raskt som teknologien utvikles”

​#WeArePR: ”PR endres like raskt som teknologien utvikles”

Christine Silfversparre er vår tredje intervjuperson i serien #WeArePR.

Først og fremst, fortell hvem du er og om din relasjon til PR.

–Mitt navn er Christina Silfversparre. Jeg begynte med PR i 2008, da jeg jobbet for British Petrolium og Castrol. I dag jobber jeg som marketing manager på Spectrum Brands for Russel Hobbs og Remington, to velkjente varemerker i Storbritannia og over hele verden.

–Jeg jobber mest med å forberede møter med kunder og forberede markeds- og PR-kampanje for neste sesong. Vi har to lanseringsperioder som vi planlegger under året og alt bygges opp rundt dette.

Hvem har inspirert deg eller vært til hjelp når du har stått ovenfor en PR-utfordring?

–Jeg har faktisk fulgt med på Red Bull da de får mye medieoppmerksomhet rundt arrangementer de er involvert i. Det inspirerte meg til å jobbe med Formula One og World Cup sponsorships med BP og Castrol. Red Bull er veldig bra på å engasjere publikum, ikke bare gjøre PR, men å virkelig oppfordre mennesker til å prate om dem online. Jeg synes de er gode på det.

–Jeg synes også det finnes mye å lære fra livsstilsindustrien. I Sverige kommuniserer de mye rundt både bønder og engasjementet til miljø og dyr. De viser at de virkelig bryr seg om det. Bransjen jobber også med anbefalninger fra vanlige mennesker som tester ulike produkter og forteller hva de mener om det.

Hvilke PR-blemmer har markert seg best hos deg, og hvordan har det hjulpet deg til å bli bedre selv?

–Min reise med BP og Castrol har vært ganske lang. Vi hadde noen utfordringer det første året i BP akkurat da, noe som gjorde det vanskelig å jobbe som pressekontakt. Det jeg la merke til var at vi holdt mye hemmelig. På den tiden kommuniserte vi kun fra UK. Det resulterte i at mange trodde vi hadde forlatt det nordiske markedet. Jeg begynte da å jobbe med story telling innad i bedriften, hvilket virkelig var en utfordring da alle ansatte var bedt om å holde kortene tett til brystet. Det gjorde det vansklig å endre mentaliteten internt. Det tok rundt et år innen forandringer begynte å skje.

Hvordan synes du PR har endret seg underveis i din karriere?

–PR-arbeid har vært i stor endring og er det fortsatt. År 2008, da jeg begynte å jobbe med PR, var det fortsatt mye pressemeldinger og den måten å jobbe på. Nå er det mer en dialog enn å bare sende ut informasjon. Du må virkelig finne dine influencers som du kan alliere deg med. Det er store forskjeller i dag i forhold til da.

–På en måte er det mye vanskligere, og på en annen måte er det enklere. Du prater med vanlige mennesker, noe som kan gjøre konversasjonen enklere. Men tidligere hadde jeg mer fastsatte prosedyrer. Vi hadde en pressemelding, sendte den til media og fulgte opp med en telefonsamtale. Nå er arbeidet veldig varierende og det virker som vi trenger mye mer tid for å nå samme mål. Alle er egne individer og du må behandle dem deretter.

Hvordan tror du PR kommer til å utvikle seg videre?

–Det er et vanskelig spørsmål. Jeg ser ikke hvordan PR kommer til å forandre seg siden jeg er så dypt involvert i det. Jeg har ikke mulighet til å ha perspektivet til en utenifra. Jeg gjetter at byråene kommer til å endres en del – flere digitale løsninger, jobbe med bloggere og engasjere med sosiale medier.

–Selvstendighet er viktig. Om du virkelig vil at en virksomhet skal lykkes med PR, må du ha et stort budsjett og hjelp fra et byrå. Eller ha en person som er dedikert 100% i virksomheten. Det er mitt syn på det.

Hvilke store PR-utfordringer har man i dag?

–Tid, det får jeg aldri nok av. Jeg ønsker jeg hadde mer tid til det estetiske. PR er heller ikke alltid høyeste prioritet. Det er en utfordring, for med PR kan du se direkte resultater. Med største sannsynlighet kommer det påvirke salg framover i tid. Men det er vanskelig å sette det på papir og bevise det direkte.

Hvordan måler dere deres PR-arbeid?

–Vi ser på inntekter fra salg. Vi måler fortsatt PR tradisjonelt sett. Vi ser på hvor mye som er skrevet om oss, og hvor mye vi eventuelt må betale for å få annonser på samme plass. Det finnes flere ulike måter å måle PR på. Men for å få oppmerksomheten fra ledelsen så kommer det nok mest sannsynlig til å være relatert til salg.

Hvilke råd vil du gi til noen som begynner å jobbe med PR i dag?

–Pass på at du har støtte og support når du setter i gang. Først må du sette opp et budsjett for å lykkes. Pass på at du har de rette ressursene og at du har sjefene med deg. Jeg tror at PR endres like fort som teknologien utvikles siden PR og teknologi går hånd i hånd. Alt har med kommunikasjon å gjøre i dag. Du må holde et øye oppe for den seneste teknikken og identifisere hvor din målgruppe engasjerer seg. Finn ut hvorfor, hvordan og hvor de kommuniserer og bruk teknologi for å delta i den konversasjonen.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no