Tømmertransport på 13-litersmotor

Tømmertransport på 13-litersmotor

Tømmertransport blir gjerne forbundet med de kraftigste V8-motorene hos Scania. Men kanskje den kraftigste 13-literen er tilstrekkelig for noen? Nettopp en slik bil var til stede under årets Scania Winter, og den gjorde definitivt ikke skam på Scania-navnet.

Scanias 13-litersmotor er den motorserien som har fått den nyeste oppdateringen. Største 13-litersmotor, med betegnelsen DC13 173 har nå en toppeffekt på 560 hk og største dreiemoment på 2800 Nm. Det er henholdsvis 20 hk og 100 Nm opp fra forgjengeren. Vel så viktig for mange er kanskje at drivstofforbruket er redusert med inntil åtte prosent. Klarer den å gjøre jobben like godt som de langt kraftigere V8-motorene med effekt helt opp til 770 hk? Svaret ligger nok først og fremst i hva slags kjøring du har. Nå skal man jo også ta med i betraktningen at det ikke er så veldig mange år siden 560 hk var en høyst respektabel effekt på tung lastebil. I mellomtiden er dreiemomentet økt og momentkurven blitt både bredere og flatere.

Vi kom oss bak rattet for en liten prøvetur under Scania Winter. R-førerhuset med høyt tak har mer enn nok plass og komfort for de fleste. Ikke er det altfor høyt opp til gulvet heller, hvis man har behov for å forlate førerplassen en del ganger i løpet av arbeidsdagen.

DC13-motoren spinner med et behagelig lydnivå under gulvet. Vi kommer raskt opp i hastighet, egentlig raskere enn man i utgangspunktet tror. Den nyeste versjonen av Opticruise-girkassen girer så raskt og samtidig så mykt at man knapt nok merker at det skjer. Tømmervogntoget holder siget godt langt opp i bakken, et resultat av en effektiv motor i kombinasjon med en like effektiv og nøye tilpasset automatisert girkasse.

Nå skal jo kjøretøyene bremses også. Den nye eksos- bremsen (kompresjonsbrems) har høy effekt og kommer mest til sin rett i lave hastigheter, mens retarderen er mest effektiv høyere opp på skalaen. Begge deler er nyttig i en tømmerbil.

Når det er snakk om økonomi, kommer man ikke utenom at rekkesekseren er rimeligere i innkjøp enn V8-motoren. Det viktigste på økonomisiden er likevel at rekkesekseren går billigere i flere typer kjøring, men kanskje ikke i den mest krevende topografien i kombinasjon med de aller tyngste lassene.

Den kraftige 13-litersmotoren er velegnet hvis man ønsker å bygge lett. Den er rundt 400 kg lettere enn V8-motoren. Hvis man sammenligner med 770 hk V8 tjener man også 60 kg på den nye girkassen G33CM. Dette gjelder altså kun i biler med den aller kraftigste V-motoren. De mindre ”åtterne” kan kombineres med samme girkasse som 13-
literen.

”Vi har tatt frem denne tømmerbilen for at både vi og kunder kan tilegne oss erfaring med hvordan 3-liters-motoren fungerer i slik transport,” sier produktsjef Øyvind Øverby. ”Det finnes kunder som henter tømmer i høyereliggende strøk og som har god landevei eller motorvei dit de skal levere. Kanskje de og en del andre kunder kan bedre totaløkonomien ved å gå litt ned i motorstyrke. Men, som sagt, er det viktig at aktuelle kunder får prøvd en slik kjøretøykombinasjon for å se om det er noe for dem.”