Scania 8x8 660S tungberger

Scania 8x8 660S tungberger

Midt mellom Oslo og Bergen langs E16, ligger Vang Auto-Service. Vang i Valdres er en bygd med under 2000 innbyggere, med fantastisk utsikt over Vangsmjøse. Her har de suksess med bensinstasjon, bilverksted, salg av snøscootere og fritidskjøretøy, og ikke minst salg av spesialbygde bilbergerne til hele Norge.

En av deres nyeste kreasjoner er en Scania 660S 8x8 B8x8HA XT tungberger. Denne er solgt til Nord Salten Auto AS, som er et datterselskap av Nordvik Gruppen.

Rett før jul hentet vi den erfarne bergingssjåføren og Nordviks tekniske leder, Karl Eirik Berntzen, på Gardermoen. Noen timer senere stod vi foran en av Norges største bergingsbiler, innenfor porten til Vang Auto-Service. Med trekk på alle hjul og massiv bakkeklaring, er dette et mektig skue. Dette er den syvende bilen Vang-bedriften har levert til Nord Salten Auto. Den åttende er allerede bestilt, og skal leveres våren 2023.

Det italienske påbygget fra Omars har Vang Auto-Service tilpasset etter kundens ønsker. Her er det rikelig med skapplass, verktøyskuffer og oppbevaringsmuligheter for kjetting.

Bilbergeren fra Vang i Valdres

Vang Auto-Service AS er en familiebedrift fra 1972, med de tre brødrene Ståle, Arve og Rune Wangensteen på eiersiden. I fjor feiret de 50-årsjubileum. Med omsetning på over 100 millioner kroner og 35 ansatte, der ansienniteten i snitt er 13 år, kan man trygt si det har vært en suksesshistorie.

Arve Wangensteen er daglig leder. Med et stort glis om munnen ønsker han oss velkommen i en strøken klargjøringshall. Denne er en del av deres toppmoderne nybygg på 850 kvadratmeter, som sto ferdig sommeren 2020.

Eventyret med bergingsbiler startet med import av biler til eget bruk, i år 2000. Etter hvert ble noen av bilene solgt videre til kollegaer, og snøballen begynte å rulle. Ti år senere passerte Arve og brødrene 100 solgte kjøretøy. Siden har det bare ballet på seg videre, og nå omsettes det ca 50 store og små bergingsbiler i året. Vang-bedriften har i årenes løp også sikret seg agentur på påbygg fra Omars, Tevor og Tijhof.

I tillegg til å drive med salg, drifter Arve og brødrene totalt 15 bergingsbiler av forskjellig størrelse. Disse er stasjonert i Vang, Gol, Lærdal og Årdal. De har også det som kanskje er Norges mest kjente bergingsbil i stallen, nemlig en Scania S580T 8x4. Denne ble ombygd til snutebil av nederlandske Vlastuin, og er også utstyrt med påbygg fra Omars.

Nord Salten Auto og Vifa bilberging
6.januar kom det ut en pressemelding fra Nordvik. Her kunne vi lese at Nord Salten Auto AS og Vifa AS går sammen om etableringen av Salten Tungberging AS. De to bilbergingsselskapene har hatt et vaktsamarbeid over flere år, og styrker nå tungbergingstilbudet i Hamarøy, Bodø og Fauske.

“Det er store verdier på kjøretøy og last, derfor er det viktig med riktig kompetanse og utstyr. Et samarbeid på tungberging i et nytt selskap vil gjøre oss enda bedre rustet for fremtiden,” sier Eirik Valle, Daglig leder i Nord Salten Auto.

Fauske er et knutepunkt på E6 mellom sør og nord. Når uhellet er ute, er det viktig at både mannskap og utstyr er på plass og i beredskap. Samfunnshjulene må holdes i gang. “Vi er glade for å utvide tilbudet, og ser frem til samarbeidet om å bli enda mer tilgjengelig for kundene i distriktet,” sier Tom Remi Hansen, daglig leder i Salten Tungberging.

Utstyret er halve jobben

Salten Tungberging har avtale med alle forsikringsselskapene og skal dekke tungberging i områdene Beiarn, Bodø, Fauske, Gildeskål, Hamarøy, Saltdal og Sørfold. Sammen med eierselskapene disponer Salten Tungberging fire tungbergere som skal operere på veiene i distriktet. I tillegg til en flåte med mindre bergingsbiler, disponerer de også kjøretøy med sikkerhetsputer og annet utstyr som kan være nødvendig ved berging. “Samarbeidet vi har hatt med Nord Salten Auto er fantastisk. De er fagfolk, og vet hva de trenger av løsninger og utstyr. Vi ønsker å levere en bil som er tilpasset kundens behov, og utstyrt for fremtiden,” forteller Arve Wangensteen.

En ny tungberger er en stor investering som skal vare i mange år. Det er derfor viktig med en god dialog mellom kunde og påbygger. Sistnevnte kan bidra med veiledning og informasjon om tilgjengelige løsninger, og kunden kan legge frem sine ønsker og behov.
Med den gode kontakten som har vært mellom Nord Salten Auto og Vang Auto-Service har resultatet blitt en skreddersydd bergingsbil. Denne vil både bilbergerne og uheldige veifarende kunne dra god nytte av i mange år fremover.

XT-pakken
Bergingsbilen er utstyrt med støtfanger i stål, kombinert med en lett tilgjengelig slepekrok i front. Med krok mellom begge rammevangene oppnår man markedets sterkeste slepekapasitet på 40 tonn.

Robuste speil med ripebestandig overflate og frontlampebeskyttelse gir sjåføren økt trygghet om at bilens viktige funksjoner tåler en støyt under et bergingsoppdrag.

Påbygget
Omars 120 T + 2T
2 x 24 tonn Sepson Vinsjer bakover
Hydrauliske støttebein framme, h og v side
2 x 10 tonn Vime vinsjer på frontstøttebein
Bussbrille
Dobbel bomutskyt på 8 meter
Scanreco propotional fjernstyring på alle funksjoner
Danfoss hydraulikksentral
Aluminiums verktøyskap
Varme i verktøyskap
Skuffeseksjoner og oppheng for oppbevaring av utstyr på faste plasser
Alt av arbeidslys, varsellys og sikkerhetslys (Sistnevnte er synlig som en bred, rød stripe i veibanen. Denne vil forhåpentligvis bidra til at øvrige trafikanter reduserer farten.)
Luftstyrt arbeidslys som kjøres 3,5 meter opp for å få godt lys på skadested
VDZ berging- og transportsett. ”Medstyringen” i dette settet reduserer faren for å skade rammen ved berging og transport av lastebiler. Settet inneholder adapter for alle lastebilmerker.
Bilen er fullspekket med håndverktøy, luftverktøy, trekk - kjettinger, stropper, kasteblokker, luftslanger, jekker og el-kabler. Med andre ord: Alt som behøves for å kunne utføre et godt bergingsoppdrag.
Kundetilpassede oppbevaringsmuligheter gir god utnyttelse av alle tomrom og åpninger på kjøretøyet.
Trux og Lightfix bøyler
Bilen er oppbygd ved Omars fabrikk i Italia. All innvendig oppbygging, samt tilpassing og montering av utstyr, er utført av Vang Auto-Service AS.

Nordvik Gruppen

Nord Salten Auto AS og veihjelpstjenesten ligger under Nordvik Gruppen, etablert på 1960-tallet. Gruppen er et forhandlerkonsern med bilforhandlere, -verksteder, -skadeverksteder og eiendomsvirksomhet i Trøndelag, Nordland og Troms.

RedGo

Falck Redning har skiftet navn til RedGo. Forsikringsselskapet Gjensidige overtok Falck Redning fra det danske Falck-konsernet. Som en følge av dette ble det juridiske navnet på selskapet endret til RedGo, fra og med 1. mai 2022. RedGo har virksomhet i Norge, Sverige, Finland, Estland og Litauen.