Elektrisk på Scania Winter '23

Elektrisk på Scania Winter '23

For veldig mange kunder og andre besøkende var årets Scania Winter første anledning til å kjøre elektrisk lastebil. Var man heldig, fikk man også muligheten til å teste en prototype. Dette var en noe kraftigere modell, beregnet for tyngre kombinasjon.

De elektriske lastebilene Scania kan levere til kunder så langt er beregnet for nærtransportsegmentet. De aktuelle bilene på Scania Winter var alle av typen 25 P. Det innebærer en elmotor på 230 kW (tilsvarende ca. 310 hk) og P-førerhus. Alle har en totrinns automatisk girkasse beregnet for elmotor. Samtlige hadde en batteripakke på ni batterier med total kapasitet på 300 kWt.

En av bilene var toakslet med Nordic Box skappåbygg produsert av Närko. Videre var det en treakslet bil med Joab krokløft og en treakslet med lettdumper fra Istrail.

Hvordan skaffe hydraulikkløsning på en elektrisk lastebil som verken har motorkraftuttak eller kraftuttak på girkasse? Jo, elektriske løsninger finnes. Krokløftbilen har et elektrisk kraftuttak fra Joab. Dette kraftuttaket kan håndtere alle hydraulikkløsninger som benyttes på Joab-påbygg, og også påbygg fra andre leverandører.

Dumperbilen med Istrail-påbygg har et elektrisk kraftuttak fra Parker. Dette er en komplett enhet med elmotor, slanger og nødvendig ledningsnett. Enheten kan praktisk talt håndtere alt av hydraulisk utstyr ettersom man enkelt kan programmere oljetrykk og oljemengde. ”Systemet er rett og slett veldig fleksibelt,” sier produktsjef Øyvind Øverby i Scania.

Rent kjøremessig skiller en elektrisk Scania seg lite fra et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy, men motorlyden uteblir selvsagt. Det eneste man hører er lyd fra dekk og litt vindsus. Videre har man et instrument som holder sjåføren orientert om energiforbruk og strømregenerering tilbake til batteriene når man slipper gasspedalen eller bremser. Ved å følge litt med her kan man klare å utvikle en kjørestil som gir best mulig rekkevidde.

Dagens el-lastebilprogram fra Scania kan leveres med batteripakker på 165 eller 300 kWt, som gir rekkevidder på opp til 100 eller 250 km.

Regional transport
Rekkevidde er en større utfordring for elektriske nyttekjøretøy enn for elektriske personbiler. En elektrisk lastebil egner seg i dagens situasjon, først og fremst for forskjellige former nærtransport, hvor man har lademuligheter i løpet av arbeidsdagen.

Scania Winter viste som nevnt frem en prototype. Dette var en trekkvogn med en elmotor på 450 kW (tilsvarer 560 hk). Morgendagens elektriske trekkvogner kommer slett ikke til å se slik ut, men man behøver en akselavstand på 435 cm med batteripakken som de tre 25P på Scania Winter er utstyrt med. Morgendagens trekkvogner vil få andre batteriløsninger og se mer konvensjonelle ut. Prototypen var likevel en god smakebit på hva som kommer.

Med elmotor på nevnte 450 kW er det snakk om biler beregnet for vogntogkombinasjoner med totalvekter opp til 64 tonn. Bilene vil ha betegnelsen 45 R eller S, alt etter hvilket førerhus man velger. Batterikapasiteten vil være på inntil 624 kWh, og ladingen kan skje med inntil 375 kW. De første bilene vil ventelig bli produsert mot slutten av året.

45-utførelsen får tre elmotorer som jobber sammen via en ny sekstrinns girkasse med dobbelklutsj. Dette gir girskift uten kraftbrudd. Det vil være muligheter for både elektriske og mekaniske kraftuttak med effekter fra 30 til 230 kW.

Med vogntogvekt på 40 tonn vil rekkevidden være på inntil 320 km og med maksimalt 64 tonn inntil 230 km. Det planlegges kraftigere versjoner senere.