Hans Martin Fredstad har nettopp fått levert 10 nye Scania trekkvogner. I halvannet år fremover skal hans selskap få levert to nye Scania 590R i måneden.

Fredstad bytter hele bilparken

Fredstad Logistikk fikk nylig overlevert 10 nye Scania-trekkvogner. De neste to årene skal de få ytterligere to nye biler hver måned.

Planen er å bytte hele bilparken til nye Scania-lastebiler. Fredstad Logistikk har i dag 42 trekkvogner. Det er et nivå som daglig leder Hans Martin Fredstad trives med.

Han er en perfeksjonist med sans for detaljer, derfor er det ikke tilfeldig at registreringsdatoen til enkeltmannsforetaket, som er forløperen til dagens selskap, er 20.02.2002. Da han startet opp for seg selv jobbet han fortsatt som lastebilselger, og det gjorde han i flere år før hans egen virksomhet ble for stor til å drifte ved siden av “vanlig” jobb.

Endrer
Den nye, store avtalen med Scania endrer hele hans måte å drifte bilflåten. Tidligere har bedriften kjørt bilene i sju til åtte år, og har i stor grad blitt bygd som personlige biler som var særlig påkostet innvendig for hver enkelt sjåfør.

-Den store forskjellen fra tidligere er at nå har vi knapt noen som bor i bilen lenger. Dermed er det ikke det behovet, og bilene har blitt mer standardiserte og like de siste årene, sier Hans Martin Fredstad.

For å ha enda mer forutsigbarhet og færre vedlikeholdsintervaller, skal Fredstad Logistikk nå kjøre bilene i bare to år før de byttes.

Stor leveranse

I februar fikk firmaet overlevert 10 nye biler samtidig. Åtte av disse er Scania 560R 6x2 trekkvogner. De siste to er 590R. Nettopp denne modellen vil bli den nye “enhetsbilen”, og ytterligere 36 590R trekkvogner er satt i bestilling. Disse skal leveres to og to hver måned i halvannet år fremover, fra i sommer. Alle blir identiske, med 315 cm i akselavstand, retarder, løfteboggi og den høye sovehytten.

-Vi har ekstremt gode erfaringer med V8-motorene fra Scania. Forskjellene i driftsøkonomi for vår del er så små at de knapt merkes, sier Hans Martin Fredstad.

De kjører for mange oppdragsgivere, men har mye inntransport for flere av matvaregrossistene. Nå i vårmånedene har de også mye kjøring av torv og jord til butikker og sluttbrukere. Hovednedslagsfeltet er det sentrale Østlandet.

Ihuga Scania-kunde

Selv trives han desidert best bak rattet i Scaniaene. Etter en episode da han kjørte sammen med en av kollegene, endret hans oppfatning på lastebilmerkene seg.

-Jeg kjørte i følge med en av mine egne Scaniaer. Mens jeg selv kjørte en annen svenske, så kjørte han bare fra meg opp Askerbakkene. Etter det har jeg ikke kjørt annet enn Scania, sier han og flirer.

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2022 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.