Zinzinos HbA1c-test måler ditt langvarige blodsukker sett utfra ditt kosthold og generelle livsstil.

Diabetes er pandemien vi ikke bør glemme: Test deg frisk

De siste årenes intense fokus på covid-19-pandemien har på mange måter overskygget en av verdens dødeligste pandemier, nemlig typ 2 diabetes. Samtidig har den globale innsatsen mot koronaviruset gjort at vi har fått mye kunnskap som også kan være svært nyttig i arbeidet med diabetes. Det å teste seg for sykdom er et enormt viktig tiltak i kampen mot alle slags pandemier.

Verdens helseorganisasjon anslår at over 422 millioner mennesker på verdensbasis har typ 2 diabetes, og hvert år dør 1,5 millioner mennesker som en direkte følge av sykdommen. Det gjør at typ 2 diabetes kan regnes som en global helsekrise som er sammenlignbar med en pandemi. Derfor kan man jo undre seg over hvorfor det ikke er blitt satt i gang verdensomspennende testing, slik vi så med koronaviruset, der testing viste seg å være et sentralt verktøy mot pandemien som dessuten fikk bred oppslutning i befolkningen.

En av dem som undrer seg over dette, er Colin Robertson, forskningsspesialist og produktsjef i Zinzino, et selskap som tilbyr klinisk dokumenterte ernæringstilskudd utviklet med utgangspunkt i blodtesting. Som et ledd i kampen mot typ 2 diabetespandemien har forskningsteamet hans utviklet en test som måler blodsukkerverdier over tid, og som Robertson håper kan bidra til å bremse den alarmerende veksten i antall nye diabetespasienter.
– Da covid-19-pandemien rammet, satte man i gang med testing, kontrolltiltak og informasjonskampanjer over hele verden. Samtidig har vi levd med en diabetespandemi i årevis uten engang å be folk om å sjekke om de har det. Jeg mener at det er på tide å ta dette på alvor. Vi må teste folk, sier han, og fortsetter: – Gjennom hele karrieren min har jeg ventet på en mulighet til å få folk til å ta ansvar for egen helse med en enkel test de kan bruke selv hjemme.

Forhøyede blodsukkerverdier over tid kan føre til prediabetes. Den nye blodsukkertesten viser brukerens blodsukkerverdier som et gjennomsnitt over tre måneder, og kan fortelle deg om du er i faresonen for å få typ 2 diabetes. Ifølge Robertson betyr ikke forhøyede verdier nødvendigvis at du kommer til å få diagnosen, men at du antakelig bør gjøre noen endringer – sjansen er nemlig stor for at du klarer å stabilisere verdiene.
– Husk at prediabetes er ett hundre prosent reversibelt. Du kan bli kvitt det. Du kan leve sunnere. Testen gir deg kunnskapsgrunnlaget du trenger for å gjøre noen enkle, men veldig effektive endringer, og det er derfor testing er et så viktig verktøy, forklarer han.

Den stille morderen
Typ 2 diabetes er mest utbredt i lav- og mellominntektsland, og i de siste tjue årene har vi sett en økning blant barn og tenåringer. Robertson mener derfor at flest mulig bør teste seg, særlig siden det egentlig ikke finnes noen typisk eller gjennomsnittlig diabetespasient.
– Dette høres kanskje dramatisk ut, men typ 2 diabetes er en stille morder. Den sniker seg innpå deg uten at du merker det. Det er det som bekymrer meg. Millioner av mennesker kunne ha levd et bedre liv, hvis de bare visste. Forebygging er kuren. Test deg!

Zinzino er et globalt selskap med hovedsete i Skandinavia som tilbyr testbaserte og klinisk dokumenterte ernæringstilskudd og konfidensiell bloddråpetesting.