Grunnleggeren av Zinzino, Ørjan Sæle.

Forbrukernes økende interesse for personlig helse og skreddersydde kosttilskudd kan være et effektivt investeringsargument

Etter hvert som folk verden over begynner å ta ansvar for egen helse i kampen mot livsstilssykdommer og feilernæring, blir testbaserte, individuelt tilpassede kosttilskudd stadig mer populært. Det er en global bevegelse, ledet av bevisste forbrukere som etterspør personlige tilpassede produkter og tjenester, noe som kan bli veldig lønnsomt for investorer.

Hva betyr begrepet helse i dag? Når folk får dette spørsmålet, nevner de en balansert livsstil med både bedre generell helse og bedre kosthold som sentrale faktorer. Ifølge en McKinsey-rapport av nyere dato omsetter helsebransjen i dag for 1,5 billioner dollar, og drives av et økende interesse blant forbrukere i alle markeder. Det globale markedet forventes å vokse med 5–10 prosent årlig de neste årene. Årsaken er større kjøpekraft og økt interesse for forebyggende helse i kjølvannet av pandemien.

Et av helseteknologiselskapene som rir på den globale velværebølgen, er Zinzino, som holder til i Sverige. Selskapet er pionerene innom testbaserte, vitenskapelig dokumenterte kosttilskudd med en portefølje med medisinske blodprøver. Kjernevirksomheten er å teste forbrukernes helsestatus og tilby dem spesialtilpassede kosttilskudd. Daglig leder Dag Bergheim Pettersen har vært ansatt i Zinzino i over 11 år, og på bakgrunn av den utrolige veksten de har opplevd så langt, er han overbevist om at de har enda mer i vente.

– Akkurat nå fokuserer vi på å bygge opp merkebevissthet. Vårt banebrytende Omega-3-baserte produkt har vært en bestselger i mange år. Folk er veldig nysgjerrige på vår unike formel, spesielt når de finner ut at de kan teste seg selv for å få bevis på hvor effektivt vårt produkt er sammenlignet med tradisjonelle Omega-3-kosttilskudd. Vi har vært på markedet i snart 20 år, men vokser fortsatt raskt og vi er klare for å skalere opp virksomheten ytterligere, sier Dag Bergheim Pettersen. Han håper at Zinzino snart vil være et av de mest populære forbrukermerkene innenfor personlige tilpassede kosttilskudd.

Dag Bergheim Pettersen forklarer at de har kunder i alle aldre, men at selskapet står spesielt sterkt blant 40–60-åringer, som vil ta vare på seg selv og tenker forebyggende når det gjelder sin fremtidige helse.

En livsendrende bransje

I 2005 var Zinzino et nyetablert og lite skandinavisk selskap. Selskapet ble børsnotert på Nasdaq First North i 2014 og er i dag blant de raskest voksende direktesalgsselskapene innenfor helse og velvære. De er alltid på utkikk etter nye investorer som ser et potensial i den globalt økende interessen for personlige helseprodukter og individuelle løsninger. Men for Dag Bergheim Pettersen er Zinzino mer enn bare en smart investeringsmulighet. Det er også en livsendrende virksomhet. Han mener nemlig at det offentlige helsevesenet ikke har klart å holde innbyggerne friske og hjelpe dem med å ta velbegrunnede beslutninger om egen helse på lang sikt. Kunnskap er makt, sier han.

– Personlige tilpassede kosttilskudd og forebyggende helse er fremtiden. Jeg har sett hvordan vår voksende portefølje av helsetester til hjemmebruk dramatisk forbedrer kundenes mulighet til å ta kontroll over sin egen helse. Nettopp det at vi kan vise folk nøyaktig hvordan det står til med helsen deres, er en tankevekker for mange. Derfor er denne investeringen viktig også på et personlig plan. Selv er jeg en veldig faktaorientert person, og jeg har alltid behov for å underbygge påstander med dokumentasjon og statistikk. Det er derfor veldig enkelt for meg å anbefale produktene våre, siden vi alltid oppmuntrer folk til å ta en helsetest først, og deretter igjen etter fire måneder for å få det svart på hvitt at våre produkter gjør en forskjell i kroppen.

Dag Bergheim Pettersen forteller at han tar selskapets BalanceTest jevnlig for å følge med på hva kroppen hans trenger, og for å kunne tilpasse kosttilskuddene så fort hans rutiner blir endret. Alle livsstilsendringer påvirker hvordan vi reagerer på mat, søvn og trening, forklarer han. Testing hver fjerde måned er anbefalt, siden cellene i kroppen din bruker 120 dager på å regenereres.

Selv om begrepet «helse» er gammelt, viser rapporten fra McKinsey at forbrukerne har en mye videre definisjon av ordet nå enn før. Det kan tyde på at personlig helse er i ferd med å bli en naturlig og viktig del av hverdagen. Ifølge rapporten viser at den økende interessen for helse og velvære skaper «enorme muligheter for selskaper», og spesielt de som tilbyr produkter av høy kvalitet som kan individtilpasses.

Funnene og konklusjonene i rapporten kommer ikke overraskende på grunnleggeren av Zinzino, Ørjan Sæle. Han er overbevist om at vårt moderne samfunn er på vei inn i en ny æra med individualisert, personlig helse.

– Om 30 år tror jeg det vil være helt naturlig å ta en blodprøve før du endrer kosthold eller treningsopplegg. Helse er personlig, og det er meningsløst å overlate det til tilfeldighetene når det finnes løsninger som kan fortelle deg nøyaktig hva kroppen din trenger.

– Folk vil ha harde fakta og se konkrete resultater. De vil ha dokumentasjon på at de får noe igjen for tiden og pengene de bruker på helsen sin. Og det er helt logisk og naturlig å tenke sånn hvis du tar helsen din på alvor. Vi vil komme bort fra alle dyre gjettinger og tilbyr testbaserte kosttilskudd med vitenskapelig dokumenterte produkter, personlig tilpassede for deg. Det er kjernen i alt vi gjør, sier Ørjan Sæle og konkluderer:

– Denne økende interessen for å kunne ta faktabaserte beslutninger om egen helse på lang sikt skaper selvsagt også en enormt stor forretningsmulighet. Megatrender gjør gjerne det. Og vi driver utviklingen fremover.